Digitális forradalom az oktatásban

Az elmúlt évtizedben rengeteg változás történt az informatikában, a telekommunikációban és a médiában egyaránt. Gondoljunk csak ezeknek a platformoknak az összefonódására, legyen szó akár a 3G-s telefonokról vagy az utóbbi pár év legnagyobb dobásáról, a táblagépről. Az utóbbi idő ezen számtalan új digitális vívmánya egyértelműen hatással van az emberi tanulás folyamatára is. Ennek a lehetőségét felismerve hatalmas lépést tett az oktatás fejlesztésében, átalakításában az egyik amerikai számítógépgyártó vállalat.

Jól ismerjük már a táblagépek nyújtotta számtalan lehetőségek tárházát: “képalbum”, zenehallgatás, fényképezés, internetezés, vagyis a szórakozás számtalan formáját kínálta eddig is az emberek számára. Azonban most nagy fejlődést, forradalmasítást jelenthet az új továbbfejlesztett alkalmazás, az iBooks 2, melynek segítségével a diákok most már multimédiás (képekben, videókban, interaktív ábrákban gazdag) e –könyvekből tanulhatnak, sajnos egyelőre csak angol nyelven.

“Amikor tanulsz, jobb emberré válsz.”-hangzik el egy középiskolai tanár szájából a vívmány bemutató videójában. Tudjuk és érezzük ezt mindannyian, akik érdeklődve nyitunk szemet a világ új dolgai, valamint a meglévő mérhetetlen tudásanyag iránt, amit lehetőségünk van megszerezni életünk folyamán. Ezen tudásanyag azonban nem mindig volt elérhető az emberek számára, gondoljunk csak azokra az időkre, amikor még nem voltak számítógépek és internet. Az utóbbi két évtized azonban számtalan olyan találmányt, felfedezést hozott magával, amik ezeket a korlátokat áttörve, lehetővé teszik szinte az egész emberi tudásanyag megismerését, megszerzését.

Ezen lehetőségeket felismerve újabb nagy felfedezést mutatott be a minap az amerikai vállalat, az Apple. A cég nemrég elhunyt tulajdonosának, vizionáriusának, Steve Jobsnak az egyik utolsó ismert terve volt ez, az oktatás reformálása, forradalmasítása. A hatalmas ötlet mi máshoz kötődhetne, mint az elmúlt pár év egyik legnagyobb találmányához az iPad-hez és a táblagépekhez.

Az iBooks 2 nevű alkalmazás rövid időn belül az egész világon változást hozhat az oktatásban. Segítheti mind a tanulók és tanítók munkáját, megváltoztathatja a diákok hozzáállását a tanuláshoz, újfajta gondolkodásmódot eredményezhet a gyerekeknek, sokkal interaktívabbá, vizuálisabbá válhatnak.

Könnyebbé válhat a tankönyvek beszerzése, nem kell nap mint nap a nehéz könyveket cipelniük, amik elhasználódnak és csak újranyomással pótolhatóak. Ezek a multimédiás tankönyvek pedig megvásárolhatóak, letölthetőek és folyamatosan frissíthetőek.  A multimédiás funkcióknak köszönhetően könnyebbé válhat a tanulási folyamat, a diákoknak ugyan úgy lehetőségük van a megszokott eszközeikhez: kiemelhetik a szöveget, jegyzetet készíthetnek (utóbbit társaikkal is megoszthatják), csak most már ezt is digitalis formában. Lehetőségük nyílik minden fejezet végén ellenőrizni a megszerzett tudásanyagot, a röpdolgozatok segítségével. Az alkalmazás tehát számtalan új és meglévő lehetőséget kínál, ezeket mind digitális formában.

Ezen alkalmazás alapja egy másik, ami a szerzők és a tanárok munkáját segíti, ez pedig az iBooks Author, amin a csodálatos, látványos digitális tankönyvek készülnek. A harmadik fontos alkalmazás pedig az iTunes U, aminek segítségével az egyetemeket összekötve megosztható lenne az előadások anyaga, könyvek, jegyzetek akár audiovizuális formában is. Az alkalmazás állítólag ma már körülbelül 1000 egyetem részvételével működik is.

Megkérdeztünk egy magyarországi általános iskolai pedagógust az oktatás ezen fajta reformálásáról, aki szerint maga a találmány kiváló ötlet, ám több problémát maga után von. Szerinte kérdés, hogy mikor érdemes a gyerekeket megismertetni a digitális oktatásnak ezen fajtájával. Semmiképpen sem szabad elveszíteni a kézzel történő írás hatalmát, annak ellenére, hogy a gyerekek gondolkodásmódja átalakulhat az alkalmazás segítségével. Az ideális az lenne, ha megtanulnának írni és olvasni, majd arányos időben mindig többet foglalkoztatni őket ezekkel az eszközökkel, amíg tökéletesen nem tudják őket használni. A legalkalmasabb talán középiskolai és egyetemi oktatásra. Másik probléma szerinte az anyagi vonzat és a digitális technikákban való lemaradás, amivel az ország jelen pillanatban rendelkezik. Harmadikként pedig a digitális szakadékot tekinti nagy problémának, hány erre az oktatásfajtára alkalmas pedagógus van jelen pillanatban.

Az ötlet tehát maga számtalan új, és kiváló gondolatot rejt magában, ám kérdéses, hogy mikorra válik világméretűvé a találmány. Ha viszont sikeres és használható lesz, akkor egy teljesen új, modernizált oktatásban részesített generáció diákjaival nézhetünk majd szembe.

Czencz Vivien