KET_Elzenelt tanc_foto Dobos Gergely

Elzenélt tánc, eltáncolt zene

ELZENÉLT TÁNC, ELTÁNCOLT ZENE

FASSANG LÁSZLÓ – ORGONA, KUN ATTILA – KOREOGRÁFIA

Bemutató: 2014. május 6.  (19.30)

Művészetek Palotája

 

A Közép-Európa Táncszínház 25. jubileumi ünnepi évadának ötödik és egyben utolsó koprodukciós bemutatója a május 6-ai Elzenélt tánc, eltáncolt zene című előadása.

A produkció méltán hivatott képviselni egy olyan negyed évszázados múlttal rendelkező társulat munkájának gyümölcsét, mely alázatos és nyíltszívű zarándokként aktívan keresi és kutatja a tánc jövőépítő lehetőségeit.

Így kívánja a társulat Fassang László orgonaművész a zenei határtalanságot versenyre hívó szavát, a tánc nyelvén is megerősíteni.

92 regiszter, 5 manuál, 6804 síp – a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem orgonáján végtelen számú és összetételű hang szólaltatható meg, kombinációs lehetőségeinek nincs határa. Ezek azonban csak számok, azokból pedig nem lesz zene. Szerencsére azonban az elmúlt években jó néhány olyan művészt hallhattunk a Művészetek Palotája orgonás koncertjein, akik tudtak élni a hangszer különleges adottságaival, és azokat a zene sokszínűségének a szolgálatába tudták állítani.

Egyikük Fassang László, aki – mint egy interjúban elmondta – kísérletezéshez is ideális hangszernek tekinti a hangversenyterem orgonáját, s a határtalanságot műfaji értelemben is gondolja. A Müpa orgonakoncertjeitől már eddig sem volt idegen az irodalom, a fény- és a filmművészet, a nép- és a világzene, ezúttal viszont koreográfia kapcsolódik a már önmagában is izgalmas orgonamuzsikához. A koncepció annyiban nem rendhagyó, hogy zene és tánc ősidők óta együtt élnek. Ez a kapcsolat hol szorosabb, hol lazább, hol hiányzik. Johann Sebastian Bach műhelyében már többnyire olyan tánctételek íródtak, amelyek önmagukért beszélő, szuverén zeneművek, és csupán hangvételben, karakterben utalnak egy-egy korabeli táncra. A koncert első részében ezekből hallunk gyönyörű válogatást.

Az est második felében fordul a kocka. Olyan zenék szólalnak meg, amelyeknek a születésében nem játszott szerepet a tánc, viszont – íme, az ősi kapcsolat bizonyítéka – magukban hordozzák a tánc lehetőségét. Ezek a művek a Közép-Európa Táncszínház új művészeti vezetője Kun Attila koreográfiáiban kelnek életre.

A Közép-Európa Táncszínház 25. jubileumi ünnepi évadának ötödik és egyben utolsó koprodukciós bemutatója ez, mely méltán hivatott képviselni egy olyan negyed évszázados múlttal rendelkező társulat munkájának gyümölcsét, mely alázatos és nyíltszívű zarándokként aktívan keresi és kutatja a tánc jövőépítő lehetőségeit. Így kívánja a társulat, Fassang László orgonaművész a zenei határtalanságot versenyre hívó szavát a tánc nyelvén is megerősíteni.

Program:

I. Elzenélt tánc – szóló orgona

Rameau: Les Indes galantes – részletek

Buxtehude: Gigue fúga, BuxWV 174

J. S. Bach: G-dúr fúga “À‎ la gigue”, BWV 577

Mozart: Lipcsei gigue, K. 574

Alain: Három tánc

 

II. Eltáncolt zene – orgona és koreográfia

Improvizáció

Alain: Gyász a Három táncból

Ligeti: Volumina

J. S. Bach: Erbarm dich mein, o Herre Gott BWV 721

Közreműködnek a Közép-Európa Táncszínház művészei: Jakab Zsanett, Hargitai Mariann, Horváth Adrienn, Palcsó Nóra, Frigy Ádám, Ivanov Gábor, Kovács Péter, Mádi László

Díszlet-jelmez: Horányi Júlia

Színpadi látvány: Hrotkó Bálint, Szemerey Bence (Fényművek)

Orgona: Fassang László

Koreográfus: Kun Attila

Rendező: Művészetek Palotája

www.cedt.hu