opera

Bemutató és évadnyitány a Magyar Állami Operaházban

A nagy évadbemelegítés után hatalmas évadnyitányt tart az Opera. Szeptember 21-én a neves francia rendező, Arnaud Bernard színrevitelében mutatják be Verdi Falstaffját. A mű 2004 óta nem volt színen, visszatérése a születésének kétszázadik évfordulóját ünneplő szerzőhöz is méltó: szabadtéri kivetítéssel és kora délutántól ingyenes programsorozattal várják a közönséget. Este először áll dobogóra az Opera új megbízott főzeneigazgatójaként Halász Péter.

A szombati eseménysorozat 16 órakor veszi kezdetét Menotti: A telefon című operájának élő előadásával. A kétszereplős opera miniszínpadául a Hajós utcai szfinx szobor mögötti terület szolgál. A félórás előadást követően, fél öttől már kisfilmeket vetítenek a Falstaff szabadtéri közvetítésére érkezőknek az Operaház főbejárata előtti nagyszínpadon, amely előtt – az ismét lezárt Andrássy úti aszfalton – kétezer fős nézőteret alakítanak ki. Pontban fél hattól, Hassay Zsófia Terézváros polgármestere és Ókovács Szilveszter köszöntője után, zenés produkciókat és modern balettet láthatnak az érdeklődők.  A premier előtti szabadtéri előadás az Operaház, a Magyar Képző- és Iparművészek Szövetsége, valamint Terézváros Önkormányzata együttműködésében valósul meg. A színpadra a szövetség öltözéktervezői nyolc darab, három méter magas óriásbabát készítettek – ezekből bújnak elő a Magyar Nemzeti Balett táncművészei, akik Jellinek György koreográfiáját adják elő. A díszlet, akárcsak az előadás, Liszt örökérvényű művészete előtt tiszteleg. A 19 órakor kezdődő előadás előtt aztán benépesül az Operaház is. Nemcsak a közönség igyekszik a szezonnyitó bemutatóra, de az évadszünet után visszatérnek a művészek is, az autómentes napon biciklin kerekeznek be az opera és a balett szentélyébe. A vezető operaénekesek mellett két keréken érkeznek a Magyar Nemzeti Balett szólistái is: Aliya Tanikpayeva – az Étoile –, Simon István, Pap Adrienn, Oláh Zoltán, Felméry Lili, Leblanc Gergely, Jessica Carulla Leon és Liebich Roland, akik jelenlétükkel a megnyíló évad egy-egy bemutatóját képviselik.

Mindeközben a dalszínházban az esti előadásra készülnek a díszítők, különös figyelemmel ügyelve az egyik díszletelemre: egy olyan 9 méter magas és 14 méter széles fára, amit 3D-ben láttat a tervező. A hatalmas fa gyártása az Operaház díszletműhelyében zajlott; a különleges – nem vetített – 3D-s forma elkészítésének csupán előtanulmánya csaknem egy hónapot vett igénybe. A látványvilágot maga a rendező, Arnaud Bernard álmodta meg, aki – Milánó, Bilbao és Lausanne operaszínpadai után Budapesten – tizenharmadszor viszi színre ezt a Verdi-remeket, amelyről így vall: „Verdi a Falstaffot nem testamentumként, hanem operai életművének kiteljesítése, és ezzel annak megkoronázása gyanánt komponálta. A Falstaff a Verdi életművében elfoglalt helyét tekintve semmiképpen sem ítélhető könnyű műnek: rendkívüli mesterségbeli tudással megalkotott, filozofikus vígopera ez, amely feltárja előttünk derűs melankóliáját és az időskor bölcsességét.” Bernard megfogalmazása szerint a mű hatalmas érdeme, hogy a teljes embert fejezi ki annak összetettségével, rejtett oldalaival és örök ellentmondásaival együtt.

            A címszerepet Kiril Manolov alakítja. A bolgár bariton előtt sorra nyílnak meg Európa színpadai, karrierje az utóbbi esztendőkben egyre inkább kiteljesedik. Budapest után Zágráb, Lucca, majd Ravenna operaházai várják. A darabban Mrs. Quickly szerepében ismét itthon üdvözölhetjük nemzetközi hírű mezzoszopránunkat, Budai Líviát, akinek pályája során nemcsak e kontinens – többek közt London, Hamburg, Róma, Firenze, Bologna, Róma és Barcelona – operarajongói tapsoltak, hanem a New York-i Metropolitan közönsége is, ahol Luciano Pavarotti és Joan Sutherland partnereként debütált.

            A darabot az Operaház új mb. főzeneigazgatója, a külföldről hazatért Halász Péter dirigálja, aki kiemelte: „Az idős szerzők gyakran melankóliába, miszticizmusba fordulnak életük végén. Kevés példa van arra a művészetben, amit Verdi produkált, hogy bölcs mosollyal és élettapasztalattal áthatott, de könnyed, fiatalos mű szülessék egy hosszú alkotói pálya végén. A mester egy halhatatlan remekművel és egy nagy, szeretetteljes, életigenlő mosollyal ajándékozott meg bennünket.”

            Az Operaház Verdi életigenlő mosolyával nemcsak azokat várja tehát, akik jegyet váltottak a bemutatóra. A szabadtéri eseménysorozatra és kivetítésre érkezők mellett olyanokra is gondol, akiknek nincs lehetőségük a fővárosba utazni. Kiemelt partnere, az MTVA együttműködésével élő adásban közvetítik a Falstaff 2013-as premierjét.

A délutáni, nagyszínpadi műsorszámokban közreműködnek az Operaházy Borlovagok. Az Opera szezonnyitó bemutatója után folytatódik a szabadtéri eseménysorozat: a Magyar Nemzeti Balett művészeinek produkcióját 22 óra után is megismétlik, immár a sötét égbolt alatt, az Operaházra vetített különleges videóinstallációk előterében. A vetítés, és a ruhaszobrokkal kapcsolatot teremtő modern koreográfia izgalmas látványvilága méltó befejezése lesz az Opera évadnyitányának.

A ruhaszobrok alkotói: Földi Kinga, Latin Anna, Surányi Szilárd, Simonffy Márta, Kormány Vera és Dúzs Melinda. A videóinstallációkat Lóránt Demeter, Nagy Gábor, Gábor Éva Mária, Pál Gábor és Balogh Zsolt tervezte.

A Falstaff nyilvános főpróbáját a Mindenki Operája sorozatban szeptember 19-én tartja az Operaház. Az eseményre csaknem ezer határon túli vendég látogat el, Erdélyből, Kárpátaljáról, Felvidékről, a Vajdaságból, de még Svájcból és Németországból is érkeznek külhoni magyarok, akik közül több, mint harmincan a Magyar Állami Operaházban, ünnepélyes keretek között teszik le állampolgársági esküjüket.