Feydeau: Bolha a fülbe

phoca_thumb_l_bolha_a_fulbe_ea_01/Kirs Mónika írása a Debreceni Csokonai Színház előadásáról/

A lehető legjobbkor jött ez az esti program! Megint teljesen elvarázsoltak a Csokonai Színházban. Persze már nem újdonság, hogy engem könnyű levenni a lábamról,- mondhatják, de ez nem így van. Lehet, hogy a „színházi szemüvegem” (is) egy kicsit rózsaszín, de erről nem tehetek. Mindig mindenben csak a jót keresem. Szeretem például a jó színészeket, a jó előadást. Ezen az estén mindhez volt szerencsém.

Az 1862-ben született francia vígjátékíró: Georges Feydeau tudta a csínját-bínját a vígjáték írásának. Sem az alaptörténet, sem a párbeszédek nem bántóan harsogóak, nem eleve kiszámíthatók. Mindenből csak annyit kapunk, amennyi kell. Bohóckodásból éppen úgy, mint a „szegény embert az ág is húzza”- pillanatokból. Ettől lesz az egész komédia emészthető, valós, fogyasztható. A megcsalás, nyomozgatás témája pedig remekül ábrázolja: bizony-bizony a világ egyes dolgokban mit sem változott!

phoca_thumb_l_bolha_a_fulbe_ea_06„Nem először veszem elő Feydeau e remek bohózatát – Kijevben tizenhat évig volt műsoron, négy szereposztást ért meg a rendezésem. Nagy karneváli ünnep ez a darab, de most van még egy konkrét apropója annak, hogy ismét nekifutok a színrevitelének: úgy érzem, áttételesen, komikus fénytörésben beszélhetünk általa a helyünkről Európában, a világban. Természetesen bohózat marad, de lesz egy különös alapfelállás, ami miatt aktuális felhangot kap – sok különböző nemzetiség futkározása a nagy európai bordélyházban, ahol mi is elfoglaljuk a saját, szerény, mégis sorsfordító szerepünket. Remek szereposztással ünnepi felütése lehet az évadnak ez az előadás.” – nyilatkozta a darab rendezése kapcsán Vidnyánszky Attila.

A debreceni Bolha a fülbe előadás egyik remek ötlete a forgószínpad használata. Jó és humoros megoldásnak tartom. A színészek élvezettel használják ki a benne rejlő összes –a közönséget nevetésre ingerlő- lehetőséget.

Mit mondhatok a darab szereplőiről? (Előre bocsátom, hogy nem fogom megint Szűcs Nelli alakítását dicsérni. Elfogult vagyok vele, hiszen mégiscsak ő volt az első Kultúrprojekt-es interjúalanyom és örülök annak, hogy láthatom játszani. Nelli ízig-vérig nő és színésznő.)

phoca_thumb_l_bolha_a_fulbe_ea_18Victor-Emmanuel Chandebise és Poche szerepében Trill Zsolt fekteti jelképesen két vállra a közönséget. Két alakot személyesít meg a szokásos könnyed stílusában. És nem elég az a zsigerből fakadó felhőtlen „vidámkodás”, ahogy játssza a szerepét, de játékába még az is belefér, hogy ki- illetve beszóljon a közönségnek. A megszólított mobilozó lányka szerintem soha többé nem nyúl a telefonjához színházi előadás alatt. És azt hiszem, ez a remek alkalom arra, hogy felhívjam a figyelmet: a modern színház és a modern rendezés tudomásul veszi, hogy nem minden esetben lehet a hagyományos színházi játékot  tovább vinni. A világban zajló változásokhoz a színháznak is alkalmazkodni kell és ezt a fontos információt vették figyelembe azok, akik most ott vannak az élvonalban.

Kik voltak még ma este a kedvenceim? Megemlíteném Mercs János nevét Camillo szerepében, akinek annyira jól áll a beszédhiba, hogy írni kellene még neki ilyen szerepeket. De Ráckevei Anna bársonyos hangját is szívesen hallgattam. Ő 2006-ban csatlakozott a Csokonai Színházhoz Vidnyánszki Attila meghívására. Színészileg a nehezebb utat választotta, de én örülök a döntésének. Nagyon jól állt neki például az a vidám összefoglaló, ahogy a darab végén az eseményeket magyarázta kézzel-lábbal. Vagy amit például Mészáros Tibor művelt a kis skót szoknyájában! Vagy Kristán Attila az angol szavakból álló rövid szerepében is maximumot nyújtva; vagy Olt Tamás a bika- és nővadító, spanyol… és akkor már megint majdnem mindenkit felsoroltam!

Mit mondhatok még? Ezt a színdarabot receptre kellene felírni minden fáradt, kimerült, életunt embernek! Az élő játék varázsa, a nevetés gyógyír. Éljünk vele!

Kirs Mónika

Fotók: http://www.csokonaiszinhaz.hu/