Gombold újra! 2. – idén zsindelyes divat a magyar

A Gombold újra! Divat a magyar rendezvény idén is nagy népszerűségnek örvendett, rengetegen látogattak ki szombaton a Millenáris Parkba. A győztes tervező Farkas Anett építészhallgató lett, akinek Zsindely elnevezésű kollekcióját nem más ihlette, mint a magyar építészet, Makovecz Imre és a zsindelytetők. Igazán nemzetközi színvonalú divat-show részesei lehettek az érdeklődők. A szombati napon megbotránkoztatóan korainak tűnt a 10 órai kezdés, de egy ilyen látványban, színekben, ötletekben és eseményekben teli napért abszolút megérte. Egy szó mint száz, teljesen le voltunk nyűgözve.

Dress Code: Business Konferencia

A programsorozat a Magyar Divat 1116 éve című könyv bemutatójával kezdődött, majd öt nagyon izgalmas kerekasztal beszélgetésnek lehettünk fül és szemtanúi. Papp-Váry Árpád képekkel és humorral fűszerezett előadásából megtudhattuk mi az Apple, a Louboutin, a Burberry, az Absolut Vodka, az Ilcsi (ILIKE) termékek vagy a Bookline sikerének a titka. Gondolom most mindenkit kíváncsivá tettem… Na jó, elárulom azoknak is akik nem vehettek részt az eseményen. Bizony a márka sikerének több kulcsa is lehet: a szín, a név, a dinamikus arculat.

A második beszélgetésből kiderült, hogy mik a különbségek a “High Fashion” és “Fast Fashion” márkák kommunikációjában. Hídvégi Zoltán elárulta, hogy a “Fast Fashion” márkák gyakori reklámokra szorulnak, hogy gyorsan el tudják adni meglévő termékeiket, mert azonnal jön a következő, a meglévőtől pedig minél előbb szabadulni kell. Ezzel szemben a “High Fashion” termékek nem szorulnak óriási médiakommunikációra, mert hosszú távú igényeik vannak.

A harmadik előadásból betekintést nyerhettünk, az online kommunikáció fontosságára a divatiparban, Szinte R. Loránd segítségével.

Akit talán legtöbben vártak, az nem más volt, mint Florance Deladriere, a Marie Claire International vezető divatszerkesztője, a Gombold újra! zsűrijének elnöke, aki a fiatal divattervezők támogatásáról beszélt, valamint számos olyan külföldi kezdeményezésről, amiben a Marie Claire szintén részt vesz, ezzel támogatva a fiatal kreatív tehetségeket.

Végül pedig két hazai siker sztorit ismerhettünk meg első kézből, Nanushka (Sándor Szandra) és Csereklyei Dániel meséltek pályafutásukról, valamint arról hogy mi is lehet sikerük titka.

Szűcs Péter, a Marie Claire magazin vezető szerkesztője, a Gombold újra! döntőzsűrijének tagja, a Dress Code beszélgetés moderátora, a konferencia után elárulta Magazinunknak, hogy ahogyan a Marie Claire, ő is nagyon fontosnak tartja a fiatal tervezők felkarolását és megismertetését a nagyközönséggel.

 WAMP- avagy mindenből tudnék választani

Bizony, csak úgy kapkodtuk a fejünket. Itt talán a képek tudnának a legjobban mesélni, de kiemelek néhány tervezőt, akiknek a termékei a szívükbe lopták magukat. Ötletesnek találtam a Szia! from Hungary with love noteszeit és bögréit, eszembe juttatták a Magyar népmesék motívumait, hangulatát. Az annamania, Németh Annamária bőr kiegészítői is nagyon szépen kidolgozott daraboknak bizonyultak. Ódákat zenghetnék a Zagabo kabátokról, legszívesebben mindent elhoztam volna! De hagyományőrzés terén még sok másik tervező is dícsérő szavak érdemel: Lookrecia (Ágnes Bicsérdi), BLUE PAPRIKA, mozaik ruha, ille-olla darabjai is színesítették a kínálatot. Kosánszky Dóra kimondottan a Gombold újra! apropóján tervezett nagyon szép iPad és iPhone tokokat a Vodafone-nak.

Teszári Nórával, a Gombold újra! kommunikációs szóvivőjével a bemutatók előtt Tirpák Barbarával közösen beszélgettünk a rendezvény ötletéről és arról, hogy idén mire is számíthatunk.

Cz.V.: Honnan származik a Gombold újra! öltözéktervezési pályázat ötlete?

Teszári Nóra:A Gombold újra! állami kezdeményezés, de az állam csak egy mecénás a sok közül, hiszen részt vesz a versenyszféra is a támogatókon, a Samsungon és a Vodafone-on keresztül. A civil szféra is megjelenik, a Népművészek Egyesülete is szakmai partnere a rendezvénynek. Célja az, hogy ezzel az ötlettel a tehetségeket támogassuk, és lehetőséget biztosítsunk arra, hogy a magyar kreatív elmék a hagyományokhoz nyúlva teremtsenek izgalmas, mai, hordható darabokat a trendekhez igazodva. Kifutó helyett a hétköznapokon is elfogadható, hordható öltözékekés kiegészítők szülessenek.

 Cz.V.: A tavalyi bemutató után látszik, hogy van erre kereslet? A tavalyi ruhák inkább haute couture darabok voltak.

 T.N.:  A szervezők nagyon odafigyeltek a tavalyi visszhangokra, és ennek fényében módosítottak egy picit az elképzeléseken, például kifejezetten hangsúlyozták a pályázóknak, hogy hordható darabokat várunk. Ha megnézzük a felhozatalt, akkor elmondható, hogy az ideiek 90%-ban valóban felvehető ruhadarabok. Tehát nem a kifutónak látványruhák születtek, hanem hordható darabok. Egyébként a “Kortárs öltözék” kategóriában ez is volt a kiírás, a másik kategória pedig a “Design és hagyomány” címet viseli, itt mai tervezők által megálmodott szabásmintákat kaptak meg kézműves technikákkal dolgozó szakemberek. Érdekes módon itt bátortalanabbak voltak a jelentkezők. Úgy hallottam tervezőktől, hogy ebben a kategóriában kötöttebbnek érezték a lehetőségeket. De az is nagyon érdekes a tavalyival összehasonlítva, hogy a pályázók sokkal komolyabb utánajárás és tanulmánymunka után kezdtek neki a tervezésnek, bátran nyúltak olyan inspirációkért, mint az építészet. A székely-kapu motívum, a kosárfonás technikája, a gyöngyfűzés, de a kékfestő is megjelenik. A kifutón szerepel majd az egyik nagy kedvencem, amely a zsindelyes háztetőket idézi. Tényleg igazán bátor, izgalmas, színes dolgok születtek.

 Cz.V.: Akkor elmondható, hogy igazán széles körből választottak a fiatal tervezők.

 T.N.: Bizony, és az is nagyon érdekes, hogy sok férfi tervező vállalkozott a faladatra, és férfi kollekciók is születtek. Kíváncsian várom mi lesz a férfi társadalom reakciója erre, mert a nők nyilván örömmel nézik a bemutatókat, a férfiak pedig a csinos modelleket, de hogy a férfi ruhákról mit gondolnak… az tényleg megér egy misét majd a riporterek számára, szerintem.

 T.B.: Szeretnének hagyományt teremteni a bemutatóból?

 T.N.:  Nyilván az lenne a jó, ha ezt hosszú éveken keresztül sikerülne vinni. Természetesen ez a terv. Gyöngyösi Renátának a tavalyi győztesnek a példája mutatja, hiszen fél év ösztöndíjat nyert Zoób Kati műhelyében, akivel úgy megszerették egymást, hogy azóta is nála dolgozik. Mostanra nem csak kialakította a saját kollekcióját, hanem mint meghívott tervező vonul fel a kifutón az ő látványvilága az este folyamán, és ezzel a debütálással bemutatja a saját márkáját. El lehet mondani, hogy egy fiatal megteremtette a saját vállalkozását, kapott ehhez egy kis alapot, idén már többet. A tavalyi 450 000 Ft-hoz képest most 1 100 000 Ft a fődíj.

 T.B.: Tervezik a ruhák nemzetközi szintű bemutatását?

 T.N: A nemzetközi divat világába betörni rettenetesen nehéz. Erről a meghívott tervezők – akik már nagy nevek, és külföldön is sokat forognak – tudnának mesélni. Annyit tehetünk, hogy a propagandáját úgy szervezzük a rendezvénynek, hogy minél nagyobb nemzetközi sajtóügynökségekhez is eljusson a híre. A Design Terminálon a győztes kollekciót egy ideig árusítjuk majd, így az arra járó turisták is gyönyörködhetnek majd benne. Florance Deladriere a zsűri elnöke és a Marie Claire International divatrovatának a vezető szerkesztője személyében biztosítjuk a nemzetközi áttekintést. Ő egy olyan értékrendet képvisel, ami a világban érvényes és így viheti is a jó hírét Magyarországnak.

 Cz.V.: Ezek szerint a Marie Claire-ben is lesz visszhangja az eseménynek?

 T.N.: A jubileumi számuk címoldalán szerepel majd a győztes darab, Ebergényi Réka szupermodell fogja bemutatni, és este a bemutató után egyből mennek a fotózásra, hogy a címlap elkészüljön.

Köszönjük a beszélgetést.

Bőség zavara – bemutató No.1 (veteránok)

A veteránok bemutatójával kezdetét vette az igazi bőség zavara. A már befutott divattervezők aktuális, 2012/2013 őszi-télikollekciójukat mutatták be első ízben. Felvonultatta látványvilágát Sármán Nóra, Tomcsányi Dóri, Mojzes Dóra, Szegedi Kata, Benus Dániel, a KEPP Showroom, Lakatos Sándor, Abodi Dóra, Artista, Kosánszky Dóra. Téli kollekció lévén a legtöbben a fekete, szürke, dohány, türkiz, kék színkombinációkkal dolgoztak, de mindenhol feltűntek az élénkebb, például mustársárga, színek is.

 Abodi Dóra kollekcióját kiemelném, számomra ez testesítette meg igazán a nemzetközi színvonalat, egyszerűen lenyűgöző volt. Változatos szín és anyaghasználat, valamint szabásminták. Dóra kollekciója bebizonyította, hogy télen sem kell feltétlenül a sötét színekhez ragaszkodnunk, mert egy-egy vidámabb szín feldobhatja mindennapjainkat. Mert ugye tudjuk, az aznapi viseltünk akár a napunk minőségét is előre eldöntheti.

Férfiak közül pedig Benus Danit emelném ki, akinek férfi kollekciója abszolút a nemzetközi színvonalat képviselte. Elegáns, ám de mégis erőteljesen maszkulin, katonás stílusú ruhái igazán elnyerték tetszésemet.

Lakatos Sándor meglehetősen merész vizekre evezett, férfiaknak tervezett színes kollekciója mégis elnyerte a közönség tetszését.

Szegedi Kata kollekciója is lélekmelengető volt, főleg a glamrockot kedvelők számára, egy kis Guns ‘N’ Roses zenei aláfestéssel.

 Apropó, itt megemlíteném, hogy igazán összhangban volt a látványvilág, a ruhák, a zene, amit nem lehetett könnyű összehozni többek között ennyi különböző egyéniségű tervező miatt sem. A zenét egyébként Solymosi Vilmos “Dj Bootsie” szolgáltatta.

Kortárs busójárás versus zsindelytetős modellek a színpadon

Eljött a várva várt pillanat. Megismerhettük a 35 legjobb pályázó munkáját, 24 kollekció és 11 kézműves darab került a legjobbak közé, az összes 1000 pályázó közül.

Először a tavalyi nyertes, Gyöngyösi Renáta mutatta be a kollekcióját, amivel egy nemzetközi versenyre is pályázott. Abszolút ötletes, pret-á-porter darabok születtek, változatos szabásvonalak, szegecsekkel, színekkel.

A pályázók valóban a lehető legszélesebb körben mozogtak. Ötletek, szabásminták, motívumok, színek, kiegészítők kavalkádja. Volt, aki igazán színesnek gondolta a magyar divatot, volt, aki szabásmintában, sziluettekben gondolkodott, de kiegészítők is nagy feltűnést keltettek.

Az öltözékek nagy része valóban a hordható kategóriába volt sorolható, de nagyon szép színpadi ruhák is születtek.. A férfi kollekciók is elnyerték a közönség tetszését, abszolút ötvözte a hagyományokat és a modernitást.

Kiegészítők terén volt, akit a busójárás hangulata ragadott magával, hatalmas modern busófej kiegészítők, de kosárfonással készült kalapok is felvonultak a színpadon.

A befutó kollekciót azonban nem más ihlette, mint magyar építészet, Makovecz Imre és a zsindelyes háztetők.

A tervzsűri tagjai:

Zsótér László, Harmati Hedvig, Kiss Tibi, Simonovics Ildikó, Anda Emília, Beszprémy Katalin, Fehér Jánosné

A döntőzsűri tagjai:

Florance Deladriere, Zoób Kati, Halasi Rita, Sebestyén Márta, Fabricius Gábor, Szűcs Péter, Kopek Gábor, Andó Ildikó

A nyertesek:

Különdíjak:

-BKK Különdíj (formaruha tervezése): Molnár Madarász Melinda

-Fashion Issue Különdíj: Domokos Mihály

-WAMP Különdíj: Kalácska Zsanett

-OurStyle Különdíj: Szűcs Ágnes

-Black Box Különdíj: Söptei Eszter

-Vodafone Különdíj (Smart Store formaruha tervezése): Erdei Gergely

FŐDÍJAK:

-“Design és hagyomány” kategória:

            – kiegészítő: Vitányi Anna

            – öltözék: Somogyi Alett

-“Kortárs öltözéktervezés”:

            – kiegészítő: Nagy Móni és Hendzsel Ilona

            – öltözék: Farkas Anett

Nyeremények:

–          “Kortárs öltözéktervezési” pályázat: Nettő 1 100 000 Ft pénzdíj, Marie Claire címlap, 1.000.000 Ft értékű OurFashion online marketingkommunikációs csomag, Samsung fényképezőgép, Bemutatkozás a Marie Claire Fashion Days-en, a tervező termékeinek 1 hónapos árusítása a Design Terminálban.

–          “Design és hagyomány” pályázat: Nettó 400.000 Ft pénzdíj, Féléves gyakornoki  megbízás Katti Zoób és az Attitude márkák műhelyében, Samsung fényképezőgép, A tervező termékeinek egy hónapos árusítása  a Design Terminálban.

A Gombold újra! keretében igazán nagyszabású, nemzetközi színvonalú, teljesen összehangolt, szemet gyönyörködtető divat-showt láthattunk. Gratulálunk a szervezőknek, reméljük, még sok Gombold újra! rendezvényt megélhet a nagyközönség.

Szöveg: Czencz Vivien

Fotók, videók, és az interjúkban közreműködött: Tirpák Barbara

Kifutó fotók forrása: www.kormany.hu