Művészet a tervezésben

Hosszú út vezet az ötlettől a tervezőasztalon át, míg egy álom életre kel. Először csak egy sugallat, majd néhány vonal, végül kirajzolódik a forma, ami minden egyes finomítással egyre élőbb, egyre anyagibb. Meghatározó pillanatok lehettek Randy Rodriguez kaliforniai tervező számára, amikor ma délelőtt a 82. Genfi Autószalonon lerántották a leplet műalkotásáról, az INFINITI EMERG-E nevű tanulmányautóról.

Az Infiniti mérnökei Japánban, Angliában és az Egyesült Államokban ültek tervezőasztalhoz, hogy valami igazán különlegeset alkossanak, ami nem csak egy jármű, hanem több: önkifejezés. Nem egy emberé, hanem az egész márkáé. A legjobb alkotás a kaliforniai műhelyben született, melynek először a háromnegyed méretarányos mását formázták meg, mára pedig elkészült a maga teljes valójában.

„Az igazi erő és elegancia formáját rajzoltuk meg, az Infinititől jól ismert érzelmi töltettel.” – mondta Shiro Nakamura, kreatív igazgató az autó leleplezésekor. Valóban, a koncepció mellett nem lehet semleges maradni. Valakiből az autó mindegy egyes négyzetcentiméterének látványa bizsergést vált ki, mások talán túlcsordulónak tartják, de az lehetetlen, hogy vállunkat megvonva figyelmen kívül hagyjuk az alkotást.

Az oldalsó sárvédőkön elhelyezett légbeömlőket a kimonó, a tradicionális japán viselet összeszorított nyaka inspirálta. Fényszórói egy „istenség” erőteljes tekintetét idézik. Belsejében gondosan ügyeltek a letisztultságra, és rejtett fényekkel játszva érnek el igazán különleges hatást.

Az Infiniti tavaly nemzetközi digitális művészeti versenyt hirdetett, amelyen a világ bármely tájáról, bárki részt vehetett.  „Tisztában vagyunk vele, hogy milyen sok rejtett tehetség van a világon, ezért szeretnénk egy kis ösztönzést adni a művészeknek az Infiniti márka alappilléreivel, és segíteni abban, hogy munkájukat és tehetségüket megmutathassák a nagyközönségnek – a többségüknek valószínűleg ez lesz az első ilyen alkalom az életében.” – mondta Jean-Pierre Diernaz, az Infiniti Europe marketing igazgatója.

A művészek különféle technikákkal, például két és háromdimenziós hologramokkal dolgozhattak, és a beadott pályamunkáknak számos feltételt kellett teljesíteniük, többek között egyértelműen tükrözniük kellett az autógyártó japán gyökereit, és a mestermű középpontjában egy Infiniti gépkocsinak kellett állnia. A döntőbe hat pályamunka került.

“Az Infiniti szenvedélye”

Az „Infiniti szenvedélye” a japán művész, Nukumi Shinji és az NBBR kreációja. A műalkotás egy Infiniti modellre vetített képsorozatból áll, és az autó belső kialakítására helyezi a hangsúlyt, hogy a néző megérezze a márkában rejlő lehetőségeket.

“Hozzáadott érték”

A Juraj Rattaj és Jan Ziska szlovák formatervezők által készített gömbölyded szobor egy luxusautó pontos formájának megfelelő parkolóhely létrehozására épül. Az alkotás hozzáadott értékét az jelenti, hogy a közterületet a szokásos parkolási funkción kívül látványos művészeti elemként hasznosítja.

“Kristályos gének”

A szlovákiai Brano Hlavac első autóipari művészeti munkájában egy olyan – négy elemből álló – látványsorozatot készített, amelyek az Infiniti modellek gyártását és tervezését mutatják be. A koncepció olyan elemekre épül, mint a kristály, a forma ereje és a gének. A művész a kreativitás fontosságán kívül kiemeli, hogy az autógyártónak le kell tennie a saját névjegyét, és nem pusztán az autók eladására kell koncentrálnia.

“A fény országútja”

Az amerikai Bob Trempe és Roman Torres által készített digitális animáció az Infiniti modellek formatervezés során alkalmazott erőteljes és különleges „karaktervonalakat” tükrözi. Az Infiniti márka vonalait kihangsúlyozó digitális rajzfilm egy autó körvonalait ötvözi az autópályán száguldó járművek pásztázó fényeivel.

“Jelenlét”

A Sanchit Sawaria és Palash Singh által tervezett alkotás a teljesítmény fontosságára hívja fel a figyelmet, és egy olyan autót mutat be, amely a vezetésen túlmutató élménnyel ajándékozza meg felhasználóját. A nézők nem láthatják, milyen mechanikai berendezés kelti életre a látványt; maga a pályamű olyan technológiai megoldások diszkrét alkalmazásának eredménye, mint például a gyorsan haladó autók által keltett fénycsíkok.

 “A természet szintézise”

A fény, a természet és a geometria által inspirált pályaművet az angol Jackson Tayler készítette. Az alkotás három fél kocka és kivetített képek kombinációjából áll, és egy fénycsík útját mutatja be egy különleges és kifinomult világban. A fénysugár szabad pásztázása, amely mintegy végigvezeti a néző tekintetét a műalkotáson, a balett egyes elemeit vonultatja fel, és jól tükrözi az Infiniti motorjainak erejét, valamint az autó íveinek eleganciáját.