Mestersége: hajszobrász

/Losonczi Gábor fodrásszal a szakmája szépségeiről Czencz Vivien beszélgetett/

Losonczi Gábor fiatal, kreatív és nagyon tehetséges. Munkáin látszik az egyediség, letisztultság és a kifinomult elegancia. Szereti és érti is, amit csinál, igazi szenvedélyt érez a szakmája iránt. Ezért is őt kérdeztük a hajszobrászat világáról, kultúrájáról.  Most azt is megtudhatjuk, mi a kultikus Victoria Beckham frizura sikerének titka.

Ha jól tudom, kiskorod óta a fodrászat bűvkörében élsz. Már akkor eldöntötted, hogy ezzel szeretnél foglalkozni?

Nem, egy kicsit bonyolultabb a történet. Én nem akartam fodrász lenni, mert ugye általában a gyerekek nem akarják azt, amit a szülei szeretnének, és én sem akartam. Erre később kellett rájönnöm, hogy mégiscsak ez, ami igazán érdekel, mert benne van minden, amit szeretek, a kézügyességemet itt tudom a legjobban kamatoztatni. Szerettem volna hangszerész lenni, vagy ötvös, mindig a kézügyességgel kapcsolatos dolgok iránt érdeklődtem. A bemutatóimra is szoktam valami apróságot készíteni, egy ékszert, egy fülbevalót, egy nyakéket, amivel valami többet tudok hozzáadni a munkámhoz.

Mi inspirál Téged, honnan ez a rengeteg ötlet?

Általában meghívnak valahová szerepelni, vagy egy újságnak kell dolgoznom, és ott adott a téma. Én pedig nyitott szemmel járok a világban, és egyszer csak magától jön az ötlet.  Nemrég kitaláltam, hogy szeretnék egy saját fotózást, sorozatot és most ehhez gyűjtök ötleteket. Néha ránézek például egy poszterre, egy emberre és jön az ihlet. Vagy ha a “80-as évek” hajra gondolok, egyből eszembe jutott a diszkó gömb, onnan az ezüst, a tükrök, majd a lézerfény, amit pedig hajfény segítségével tettem láthatóvá. Röpke két hónap alatt össze is állt a kép.

Egy vendég számára mit jelent az általa kért hajviselet, mit mutat meg Neked belőle?

Az emberek mostanában másképpen járnak fodrászhoz, mint régen. Korábban volt egy divatos haj, gondolok például a Charlie frizurára, és akár alkalmas volt az ember haja, akár nem, volt rá idejük, hogy kétszer, háromszor egy héten elmenjenek fodrászhoz és megcsináltassák. Manapság az a lényeg, hogy a hajból a lehető legjobb lehetőségeket hozzuk ki, mert az embereknek már nincs idejük. Ma, ha egy hosszabb frizura jól le van vágva, az akár 2-3 hónapig jól áll. De szerintem kevés az olyan ember, akiből igazán sokat megmutat a hajviselete.

A frizuránk tükröz minket, sokszor halljuk ezt a mondatot. Akkor ez nem így van, ez mégsem egy kulturális kifejezőerő?

De az, csak elég kis százalékban. Az emberek inkább szeretnek beolvadni a többiek közé.

Igaz a másik mondás is, hogy ha egy nő változtat a hajviseletén, akkor annak a hátterében szerelmi gondok vannak?

Ez majdnem mindig biztos. Nagyon fontos a szakmámban, hogy odafigyeljek arra, amit a vendégem mond. Egyfajta bensőséges kapcsolat alakul ki a fodrász és a vendég között, sokszor olyan dolgokat is elmondanak, amiket másnak nem. Mivel tényleg jó a kapcsolatom a vendégeimmel, ilyen esetekben sem félek tőlük megkérdezni a változtatás okát. Körülbelül 90%-ban valóban a szerelmi gondok állnak a háttérben, esetleg még a munkahelyi problémák, változások.

A hajstílusok állandóan változnak, újabb és újabb trendek jelennek meg, sokszor rövid időn belül. Miben változott az elmúlt néhány évtizedben a hajviseletünk?

Leginkább ebben, amit már mondtam, hogy időhiány miatt az emberek olyan frizurákat kérnek a leggyakrabban, amivel a legkevesebb gondjuk van. Igaz az is, hogy ismétlődik a divat, példa erre a bob-haj, ismertebb mai nevén a Victoria Beckham frizura, ami praktikus és kényelmes viselet. Ennek különféle változatai vannak, a hullámos haj is sokszor visszatér. És azt vettem észre a nőknél, hogy manapság a fiatalabb nők vasalják a hajukat, viszont az érettebb, nőiesebb nők a hullámos hajat preferálják.

Szerinted van ebben valami irányvonal, vagy véletlenszerű a változás?

Valószínűleg a divat változása vagy éppen ismétlődése hozza magával az adott korszak hajstílusait is. A zenével kapcsolatban is észrevettem, hogy ha a fiatalabbak elkezdenek régebbi zenét hallgatni, ez visszahozza a stílust, amit majd követni fog, és hatással lesz a többi diáktársára is. Számukra ez egyfajta önkifejezés. Megtartják a stílus jellemző karakterjegyeit, de mindig kicsit másabb lesz, modern köntösbe öltve. Igaz ez a hajstílusokra is, valamit mindig hozzáteszünk.

Szerinted melyik volt a legjobb és legszörnyűbb frizura, amit az emberek valaha viseltek?

Voltak századok, amikor az emberek olyan brutális hajakat hordtak, amilyeneket én ma fantáziafrizuraként készítek bemutatókra. Ezek hétköznapra nem használhatók. Viszont akkoriban az ilyen hajakat az emberek hétköznapokra hordták, volt, hogy egy csatahajót vagy akváriumot a hajukba építtettek. Szörnyű dolgok lehettek ezek. Ráadásul ma már meg tudjuk ezeket könnyen oldani póthajakkal, de régen nem voltak ilyen eszközök. Talán lószőrökkel, bogáncsokkal dolgozhattak. Gondoljunk csak bele, akkoriban a higiénia, a tisztálkodás sem volt megfelelőnek mondható. Ellenben nagyon szeretem a szépen kidolgozott hajakat, a nagyon szépen megfésült kontyokat, ahogy elképzelsz egy tündért a hegyes sapkájával a rajzfilmekből, például Csingilinget a Pán Péterből.

Többször láttalak már frizurákat készíteni és észrevettem, hogy pontosan a vendég által megálmodott hajat készíted el, de mégis mindig benne van a Te egyéniséged is. Jól látom ezt?

Igen, jól látod. Ha újítani akarnak az emberek, vagy például a mennyasszonyoknak is azt szoktam mondani, hogy ha nincs ötletük, legalább olyan képet hozzanak, amilyen hajat nem akarnak. Nem szeretem azt sem, ha valaki azt mondja, hogy csinálj bármit. Ezek általában frissen jött vendégek, ezért nem ismerem a határaikat. Ilyenkor általában azt akarják, hogy ne legyen se rövidebb, se más színű a haja, ne történjen semmi változás, de mégis legyen teljesen más a végeredmény. De ugye ezt nem lehet. Ez egy alkotó szakma. Nagyon jó, ha egyből van visszajelzés, és kiderül, hogy tetszik vagy sem az eredmény.

Mi volt a legextrémebb frizura, amit valaha kértek Tőled?

Egy születésnapi bulira készült a szülinaposnak. Műhajból készítettem a pótrészt, ami egy copf volt és gömböket csináltam belőle. A gömbökbe LED-eket raktam, így világított a haja a két ceruzaelemnek, egy kapcsolónak és 8-10 db LED-nek köszönhetően. Nagyon nagy sikere volt. Volt egy hétköznapibb eset is, amikor bejött egy indiai férfi az üzletbe, nem is igazán értettem a helyzetet. Olyan volt, mint aki most kelt fel a fodrászszékből. Le akarta borotváltatni a haját. Amíg el nem kezdtem, nem is gondoltam, hogy mennyire extrém. Nem könnyű kopaszra borotválni valakit.

Miben különbözik a hétköznapi hajviselet és az, amit kifutókra, bemutatókra, hajshowkra készítesz?

Általában a menyasszonyok hoznak olyan képeket a divatlapokból, hogy ilyen laza hajat vagy kontyot szeretnének. Ilyenkor elmagyarázom nekik, hogy a fotózásokon pár percig tart egy-egy haj, és úgy alakítják, hogy könnyen formázható legyen belőle a következő forma. Ezek nem tartósak, egy esküvőinek pedig annak kell lennie. A hétköznapi hajak általában praktikusak, de a bemutatós hajaknál szárnyalhat a fantázia, mert az egy pillanatnyi mű.

Említetted, hogy a bemutatókra készülő hajaidhoz sokszor a kiegészítőket, ruhákat is Te álmodod meg és készíted el.

A legelső hajamat például egy csirkeháló segítségével készítettem, ami ezüstszínű volt, így le kellett festenem, nem is lehetett olyan szépen ráfésülni a hajat. Az évek alatt kifinomultak a technikáim. Sok embert ismertem meg, akik tudnak az alapanyagokban segíteni. A mostani bemutatóra készítettem egy nyakéket 377 db műanyagtükörből, amit sokkal könnyebben tudtam csiszolni, mintha üvegből csináltam volna, ami egy nyakék esetében még veszélyes is. De készítettem már strucctojásból táskát is.

Néhány éve készítettél egy kontyot az „Esküvő 2030-ban” bemutatóra, akkor ez elég extrémnek tűnt. Ma másképpen készítenéd el ezt a futurisztikus frizurát? Vagy az esküvőknek mindig megmarad az a bizonyos kifinomult eleganciájuk?

Igen, az esküvőknek mindig megmarad az eleganciájuk. Szerintem nagyon fontos alkalom, elméletileg egy van belőle, és megismételhetetlen.  A hajat nem hiszem, hogy másképpen csinálnám meg. A futurisztikus a hegyes rész volt benne a fejtetőn, valamint az arcába nyúló fonat, ami olyan, mint az űrhajókon, a repülőgépeken a beszélő. Hogy az űrkorszakot még inkább tükrözze, szétvágott CD darabokat ragasztottam a hajába.

Szerintem az esküvői hajak klasszikusak. Még ma is készítek nagyon sok olyan hajat, amit régebben is kértek. Személyiségfüggő, van, aki nagyon modernt szeretne, van, aki pedig klasszikusat. Általában kontyokat kérnek, mert a kiengedett haj nem tartós.

Számtalan hajshown, bemutatón vettél már részt, nagyon szép eredményeket értél el. Mi fontosabb neked, a vendégeid vagy a szakma visszajelzései?

Mind a kettő. Leginkább a vendégekkel dolgozom, de a hajshowk egy kicsit kizökkentenek a hétköznapokból. Persze, az is nagyon fontos, hogy megmutassam, milyen ötleteim vannak még, miket tudok alkotni. Ez a vendégeknek is jó, ezért készítettem el a saját portfólióm, hogy a vendégeim is lássák a számtalan lehetőséget, amit ki lehet hozni a hajból.

Van valaki, akire szakmailag felnézel, van példaképed?

Például Patrick Cameron. Ő arról híres, hogy nagyon egyszerűen készít látványos dolgokat. Egyszerű, de nagyszerű.

Mit tennél, ha többé nem lehetnél fodrász? Akkor is valami kreatív szakmát választanál?

Szerintem akkor ékszereket készítenék. A mostaniak ugyan nem használhatóak, de hétköznapra is szívesen terveznék.

Köszönöm a beszélgetést.

Czencz Vivien