„A művészetet nem tanítják, az az egyetlen, amit nem lehet megtanulni.”

/Bihari Viktória interjúja Kőnig István moderntánc oktatóval/

Magyarországon sokféle táncot tanulhatunk már. Többek közt jelen van: a tango, salsa, cha-cha-cha, balett és jazztánc. Ezek jól ismertek, közkedveltek. Bármely járókelőt leszólítanánk és megkérdeznénk ismerik-e ezen táncműfajokat, valamennyien helyeselnének. Azonban, ha azt kérdezném: „Ismerik-e a moderntáncot?” – a válaszolók többsége nem bólogatna, hogy igen természetesen. Pedig gyönyörű tánc, ami egyre nagyobb teret hódít. Úgy vélem, érdemes megismerkedni a moderntánc rejtelmeivel, ezért felkértem Kőnig Istvánt, az Oktogon Tánc Centrumának oktatóját, hogy avasson be, mit is az a moderntánc, mit kell róla tudni.

Úgy tudom, hogy több műfajban is kipróbáltad magad mielőtt kikötöttél moderntáncnál. Melyek ezek és meddig csináltad?

1998-ban kezdtem a versenytáncot és 7-8 évig csináltam, ezzel párhuzamosan elkezdtem jazzre járni. A jazzből lett balett, a balettből lett pedig az art-jazz, ami egyenlő a modernnel.  Közel áll a jazzhez, csak egy kicsit más. Aztán középiskola után a Semmelweis Egyetem humánkineziológiai szakára mentem. Két okból: egyrészt ma kell ez a presztízs, hogy egyetemet végeztél, de a fontosabb az, hogy ismerni akartam az emberi szervezetet, annak funkcionális működésért, hogy tudjak magamra és másokra is vigyázni akár tánc, akár tanítás közben is. Tudatosan akartam- akarom használni a biomechanikai törvényszerűségeket a mozgásban, azért választottam szakirányomnak a humánkinezilógiát.

Meg tudnád határozni, hogy mi is az a moderntánc?

Ez egy külön műfaj. Alaptechnikája a balettra épül, de magában foglalja más kortárs műfaj elemeit is.   A moderntánc korunk táncszínházi világának alapja, a ma emberének életérzését hivatott kifejezni a tánc nyelvén elmondott „történeteken” keresztül. Nagyon magas technikai követelményeket támaszt a táncosokkal szemben, de a moderntáncban benne van a kortárs hatásos kifejezőereje is.  Aki behozta Magyarországra, az Földi Béla. Ő art-jazznek nevezte, de akitől ered, az Raza Hammadi.

Mennyire fontosak a testi adottságok?

Földi Béla úgy gondolja, hogy a testi adottságok korlátozottak, és egyértelműen tehetséges ember nincs! Van jó mozgású, meg nem annyira jó mozgású ember, és abból el lehet indulni, a folyamat végén pedig valamennyire hajlékony, valamennyire rugalmas lesz és dinamikus. Ha kellően intelligens, akkor meg lehet tanítani a táncra, de lelki fejlődés mindenképpen elérhető, ha valaki komolyan áll hozzá a tánctanuláshoz.Hét-nyolc év mire egy jó mozgású táncost ki lehet nevelni, egy kevéssé jót is ki lehet, egy kicsit hosszabb idő alatt.

Milyen eredményeket lehet elérni, vannak versenyek, megmérettetések?

Ez színház, művészet. Van verseny, Szólóduó Nemzetközi Táncfesztivál, de ez csak a felszíne. Van olyan kortárs együttes, ahol fontos a profizmus, ilyen pl. a Pina Bausch Társulat. Ez az igazi eredmény, amikor létrejön egy színház olyan emberekből, akik már több évtizede táncolnak, és 60 évesen is még mindig ott állnak és nagyon profin táncolnak.

Miben is tér el igazán a moderntánc és a balett?

A balett-táncosok nem tudnak moderntáncolni, és viszont, a moderntáncos nem tud balettozni, mert másmilyen a test és szellem képzettsége. Egy balett-táncos sosem lehet olyan dinamikus, nem tudja annyira hajlítani a mozdulatot szerintem. Egy kortárs táncos pedig sosem lesz olyan tiszta mozgású, mint egy balett-táncos, aki tudja a mozdulatot, a szerepet, annyira beleivódott az idegrendszerébe, hogy lehetetlen felülmúlni. De nem biztos, hogy a mozgásából tánc lesz, az azon is múlik, hogy mennyi kifejező ereje van hozzá. A művészetet nem tanítják, az az egyetlen, amit nem lehet megtanulni. Vagy megvan hozzá a kellő affinitása vagy nincs, ha nincs, akkor marad mester. Ami nem baj, mert a legjobb balettmesterek nem biztos, hogy művészek.

Mesterek közt is lehet különbség, oktathatják másként a táncot?

Hát persze. Mesterenként változik, ki hogyan látja, ki mit tanult, ki mit tesz hozzá, ki mit vesz el belőle. Van egy alaptechnika, amihez ő hozzáadja saját magát, pl Grecsó Zoltán szereti a földtechnikát oktatni. Ezernyi ember, ezernyi helyről hozza ma a technikai tudását, és akkor hozzáadja az ő saját szellemiségét, így születik meg ma a kortárs. De magas szinten mindegyiknek az alapja a balett.

Hogyan látod, Magyarországon a moderntánc mennyire van jelen, mennyire van tere?

Van tere, csak sajnos kevesen vagyunk a képviselői és még kevesebben érdeklődnek. Ott vagyunk Budapesten, a Művészetek Palotájában és a Nemzeti Táncszínházban is táncolunk, úgyhogy abszolút van tere. Az hogy mennyien jönnek be az előadásra, egy másik kérdés, bár általában azért teltházzal mennek a darabok hálaistennek. Működik a Szegedi Kortárs Balett is. Új próbahely született a Jurányi utcában egy őszművészeti központ.

Van B terved, egy táncosnak kell, hogy legyen B terve?

Imádkozhat! Nincs B terv, sérülten is lehet tanítani, de azért ez elég gáz B tervnek, nem? Hogy bicegek a saját órámon. Vigyázni kell.

Táncolsz darabokban is, fellépsz?

Igen, vagyok is, leszek is, remélem. De szeretnék saját társulatot. Jó lenne egy 30-40 fős társulat, ez a perspektíva. Egy nagy színházi társulat, ami járja a világot, „igét terjeszt.”

Bihari Viktória