Frittoli2

Októberben nemzetközi sztárok az Operában és az Erkelben

Barbara Frittoli, Vittorio Grigolo és Christian Badea New York és London után egymást váltják Budapesten – egyetlen hónap leforgása alatt. Az Operaház és az Erkel Színház egy-egy Verdi-esttel tiszteleg a szerző születésének 200. évfordulóján. Az Opera sosem volt bravúrral huszonkét karmestert vonultat fel egyetlen estén, amelyen háromszor lép színpadra a neves olasz szoprán: Barbara Frittoli. Az Erkelben pedig fél napnyi programmal várják a legnépszerűbb olasz szerző és az opera rajongóit – a 20-ai programsort napjaink egyik sztártenorja: Vittorio Grigolo zárja.

Másnap Bogányi Gergely ad jótékonysági estet az Operaházban, ahol a hónapban négy alkalommal áll dobogóra a New York-i Metropolitan állandó vendégkarmestere: Christian Badea.

VERDI200 Jótékonysági Operagála az Operában – OKTÓBER 10.

A születésnapi monstre gálaest egy-egy részlet erejéig időrendben tallózza Verdi összes operáját, a legelső, Oberto nyitánytól az életművet záró Falstaff-fúgáig. 53 esztendő 26 opusza sűrűsödik egyetlen estébeMagyarország legjobb operaénekeseinek előadásában. Ilyen még nem volt: huszonkét karmester áll dobogóra egyetlen estén.Az Operaház mb. főzeneigazgatója, Halász Péter zárja az estet, előtte a hazai operaélet doyenjei: Medveczky Ádám és Kovács János, további vezető karmesterek, mellettük számos fiatal dirigens, valamint az erre az alkalomra hazalátogató Hamar Zsolt dirigál.

Az egyetlen külföldi vendégművész, Barbara Frittoli három áriával áll színpadra olyan hazai nagyságok mellett, mint Sümegi Eszter, Bretz Gábor, Fekete Attila és Kálmándi Mihály.

A művészek fellépti díjának megfelelő összeget az Opera befizeti abba a segélyalapba, amelyet idős tagjai számára tart fenn – Verdi szociális érzékenységére is emlékezve.

Az előadás előtt 18 órától a Musica e parole-extra keretében az Opera művészei Verdi e-moll vonósnégyesét játsszák a Székely Bertalan teremben.

Rendező: Kael Csaba

Barbara Frittoli

Milánóban született, a Giuseppe Verdi Konzervatóriumban kitüntetéssel diplomázott.

Ferrara, Salzburg, Bécs, Párizs, Brüsszel, Milánó – számos további európai nagyváros – és a New York-i Metropolitan színpadain a legnagyobb szoprán főszerepekkel áll színpadra. Verdi Otellójából Desdemona híres imáját a budapesti Operában is elénekli.

A világ legnagyobb dirigenseivel dolgozik együtt, vezényelte többek közt Claudio Abaddo, Ricardo Mutti, Zubin Mehta és James Levin, a Covent Gardenben pedig a nemrég elhunyt Colin Davis. A Salzburgi Fesztivál Don Giovanni produkciójában, Donna Anna szerepében Lorin Maazel irányításával dolgozott.

A közeljövőben a Metropolitanben a Bohémélet, a Mefistofele és a Bajazzók előadásaiban énekel, a Tosca címszerepében a barcelonai Liceu színpadán és Berlinben lép színpadra, bécsi fellépései előtt.


Vittorio Grigolo(Foto per programma)Verdi200 – Vittorio Grigolo tenorgálája

Október 20.

A nagy olasz komponista születésének 200. évfordulója alkalmából Verdi-programok az Erkel Színházban október 20-án.

Már a délután is Verdi jegyében telik, az esti gála főszereplője pedig az egyik legnevesebb lirico-spinto tenorista:VittorioGrigolo.A neves olasz énekes 2010-ben debütált a londoni Covent Gardenben, magyarországi bemutatkozásaként pedig az Erkel Színház hivatalos megnyitója előtt, a nemzetközi hírű operaénekeseket felvonultató legendás Erkel-színpadon elsőként léphet fel a külföldi vendégénekesek sorában.

Vittorio Grigolotizenhárom esztendősen lépett először operaszínpadra a Tosca gyermekkarában,huszonkét évesen azonban a valaha volt legfiatalabb tenorként debütált a milánói Scalában. Néhány éven belül RiccardoChailly, Lorin Maazel, Zubin Mehta, RiccardoMuti, Myung-WhunChung, GustavoDudamel és Antonio Pappanovezénylelte előadásokban tűnt fel a világ színpadain. A mára számos díjjal és elismerő nemzetközi kritikákkal felvértezett tenor 24 operát tart repertoárján, többek között Mozart, Donizetti, Verdi, Puccini, Gounod, Massenet, Offenbach, Bernstein és Rossini hangfajára íródott szerepeit. A két említett színpad mellett visszatérő vendég többek közt a New York-i Metropolitanben, a Washingtoni Nemzeti Operában, a berlini operában, és Zürichben. Budapest után Los Angeles, Párizs és Bécs színpadai várják.

Október 20-ai, 19.30-kor kezdődő estjén három neves magyar énekesnő: Boross Csilla, Kolonits Klára ésGál Erikais színpadra lép.

A délutáni Verdi-emlékprogramok:

13 óra :            Verdi és Boito levelezése Mesterházi Máté válogatásában

(km.: Papp János és Ókovács Szilveszter)

14 óra : Verdi: e-moll kvartett

(km.: Ecseki Anikó, Hargitai Dóra, Botos Veronika, Pólus László)

15 óra :            Verdi ritkaságáriák Fazekas Gergely válogatásában
(km.: Fodor Beatrix és Wiedemann Bernadett – ének, Rózsa Gábor – zongora)

16 óra :            Két öregkori csoda – Giuseppe Verdi: Falstaff és Richard Strauss: Capriccio
(szövegek és szólamok)

17 óra :            Verdi-dalok

(km.: Fodor Beatrix, WiedemannBernadett – ének, zongorán kísér: Rózsa Gábor)

18 óra :            A couleur locale Giuseppe Verdi műveiben

(Krasznai Gáspár előadása sok zenével fűszerezve)

Zongoraáriák – Liszt Ferenc születésnapja az Operaházban

Bogányi Gergely zongoraestje az Operaházban

Október 21.

Liszt Ferenc megkerülhetetlen az egyetemes zenetörténetben, ám nem csak zeneszerzőként volt óriás: lételeme volt a jótékonykodás is. Ennek szellemében fogant az ötlet, hogy minden évben jótékonysági hangversennyel emlékezzenek rá, melyen évről évre egy zongoravirtuóz lép fel.

2013. október 21-i est szólistája Bogányi Gergely, aki a műsor második felében egy általa kevéssé művelt szerepben, zongorakísérőként is megmutatkozik. A kétrészes előadás során elhangzik Beethoven: Török indulójának Liszt-átdolgozása, majd felcsendül a zeneszerző Faust-, Don Giovanni- és Rigoletto-parafrázisa, valamint a Tannhäuser-nyitány zongorára készített változata. A vokális részben Zerlina és Don Giovanni kettőse, a Pezsgő-ária és a Rigoletto-kvartett hallható.

Az est bevételét az Őrzők Alapítvány – mely a nagy múltú Tűzoltó utcai Gyermekklinika hivatalos alapítványa – daganatos gyermekek gyógyítására fordítja. Az alapítvány 2012-ben az Operával közös szervezésben indította útjára e nagyszabású kezdeményezést, amelynek mottója: „Legyünk mindannyian gyógyítók egy napra!”. Ennek jegyében adnak találkát egymásnak a lélek gyógyítói és a test gyógyítói azért, hogy a hangjegyek nyelvén üzenjék a daganatos gyermekeknek: a muzsika értük szól, a Liszt-operaátiratok, a zenei különlegességek értük csendülnek fel. Az október 21-i Zongoraáriák fővédnöke Herczegh Anita, a köztársasági elnök felesége.

Beethoven-Liszt:           Török induló az ‘Athén romjai’ kísérőzenéből
Gounod-Liszt:               Faust-keringő
Mozart-Don Giovanni:   Zerlina és Don Giovanni kettőse és Pezsgő-ária az I. felvonásból
Mozart-Liszt:                 Don Giovanni-parafrázis
Verdi – Rigoletto:         Kvartett a III. felvonásból
Verdi-Liszt:                   Rigoletto-parafrázis
Wagner-Liszt:               Tannhäuser-nyitány
Wagner-Liszt:               Izolda szerelmi halála

Közreműködik:

Gál Erika, Szemere Zita, Fekete Attila és Kálmándi Mihály.

 

Tannhäuser újragondolva – a dobogón a nemzetközi operaélet egyik legjelentősebb dirigense

Szinetár Miklós 1990-ben állította színpadra Wagner Tannhäuser című művét. A 2013/2014-es szezonra a darab új táncbetétekkel gazdagodott – koreográfus: Venekei Marianna –, a hátteret pedig Horgas Péter díszlettervező segítségével újították meg. A tervező kiemelte: a több mint húszéves, Kecskeméti Sándor által tervezett eredeti díszletek olyan jó állapotban vannak, hogy kár lett volna akár minimális változtatással megtörni a látvány egységét. „Csupán a háttérvetítést és így a világítás korszerűsítettük néhány helyen. Lóránt Demeter és csapata segítségével kiemeltük, hangsúlyoztuk a női princípium két megtestesítőjének, Vénusznak és Szűz Máriának csillagszerű megjelenését, átváltozásaikat, felragyogásaikat, illetve Erzsébet imája alatt az időmúlást kívántuk bemutatni, érzékeltetni.”

Az előadásta nemzetközi színpadokon jól ismert karmester, Christian Badea vezényletével októberben négy alkalommal láthatja az Operaház közönsége. A címszereplő, Frank van Aken, neves hazai énekesek partnereként lép színpadra, a főbb szerepekben Fried Péter, Sümegi Eszter és Kálmándi Mihály látható.

A dirigensről:

Christian Badea szimfonikus karmesterként épp oly elismert, mint operakarmesterként. A világ szinte valamennyi jelentős zenekarát dirigálta a leghíresebb hangversenytermekben. Herbert von Karajan mentoráltja több évtizedes pályáján olyan neves művészekkel dolgozott együtt mint Leonard Bernstein, Msztyiszlav Rosztropovics, YoYo Ma, YefimBronfman,ShlomoMintz, MitsukoUchida, Gerhard Oppitz, és olyan énekesekkel, mint Placido Domingo, Renée Fleming, BrynTerfel, NatalieDessay, Simon Keenlyside, Thomas Hampson, rendezők közül pedig Stefan Herheim,Bruce Beresford, David Pountney, Franco Zeffirelli,  AndreiSerban és Keith Warner voltak munkapartnerei. A nemzetközi operaélet legfontosabb színterein visszatérő vendég – a New York-i Metropolitanben több mint 160 előadást dirigált, köztük számos élő nemzetközi közvetítéssel zajlott. A tengerentúlon Houston, Dallas, Toronto, Montreal, Baltimore és Detroit operatársulatainak előadásaiban, Európában a bécsi Staatsoper, a Covent Garden, a müncheni BayerischeStaatsoper, valamint Hamburg, Genova, Brüsszel, Amszterdam, Koppenhága, Stockholm, Torino, Bologna és Lyon operaházaiban vendégszerepelt.

Operarepertoárján több mint nyolcvan mű szerepel, Mozart, Strauss, Wagner, Verdi, Puccini, Muszorgszkij műveitől kezdve egészen a 20. századi szerzőkig, Prokofjev, Sosztakovics, Stravinsky, Berg és Samuel Barber alkotásaiig. Az olasz és afrancia repertoárt egyaránt viszi, az utóbbi két évtized legnagyobb énekeseivel dolgozva.

Szinetár Miklós gondolatai a Tannhäuserről:

„Wagner e darabot forradalmárként írta, hisz az 1848-as forradalom után – amely végigsöpört Európán – őt is körözték, bujkálni kényszerült, így a TannhäusertLiszt mutatta be Drezdában. A forradalmár Wagner gyönyörű zenét és egy máig élő forradalmi gondolatot írt meg: az agresszív szélsőségek között el kell pusztulnia annak, aki sehová nem akar besorolni. A vénuszi világ csodálatos, de ahogy Tannhäusermondja a darab elején, „zuviel, zuviel”. A wartburgi lovagok világa ezzel szemben fennkölt és emelkedett, de elviselhetetlenül szigorú. A tűz és jég között Tannhäuser és Erzsébet is valami olyasmit keres, ami igazán emberi, ami lehet ilyen is, meg olyan is. Dehát szigorú társadalmunkban ez nem megy. Az egyetlen remény, hogy vannak magasabb igazságok is, és a bigott pápa pásztorbotja mégis csak kivirágzik. Ez, ha akarom, csoda, ha akarom, válasz arra, hogy van-e remény a földön.”

AZ OKTÓBER 10-EI VERDI-GÁLA MŰSORA:

Oberto
Nyitány | Ouverture
vezényel: Medveczky Ádám

A pünkösdi királyság (Un giorno di regno)
Belfiore áriája az I. felvonásból | Compagnoni di Parigi
– Haja Zsolt
vezényel: Hámori Máté

Nabucco
Rabszolgák kara a III. felvonásból | Va, pensiero, sull’ alidorate
vezényel: Gyüdi Sándor

A lombardok az első keresztes hadjáratban (I Lombardi allaprimacrociata)
Oronte áriája a II. felvonásból | La mialetiziainfondere
– Balczó Péter
vezényel: Ménesi Gergely

Ernani
Elvira áriája az I. felvonásból | Ernani, Ernaniinvolami
– Sümegi Eszter
vezényel: Köteles Géza

A két Foscari (I dueFoscari)
Lucretiaáriája a III. felvonásból | Egliora parte
Létay Kiss Gabriella
vezényel: Rácz Márton

Giovanna d’Arco
Giovanna áriája a Prológból | Sempreall’alba edallasera
– Barbara Frittoli
vezényel: Kollár Imre

Alzira
Alzira áriája és cabaletta az I. felvonásból | Da Gusmansulfragilbarca; Nell’astropiúchefulgido
– Fodor Beatrix
vezényel: Oberfrank Péter

Attila
Attila áriája a II. felvonásból | Mentre gonfiarsi l’anima
– Palerdi András
vezényel: Cser Ádám

Macbeth
A Lady áriája és cabaletta a II. felvonásból | La lucelangue; O volutta del soglio
– Rálik Szilvia
vezényel: Kovács János

A haramiák (I masnadieri)
Francesco áriája az I. felvonásból | La sualampadavitale
– Kálmándi Mihály
vezényel: Bartal László

A kalóz (Il corsaro)
Corrado áriája az I. felvonásból | Tuttopareasorridere; Cabaletta
– Fekete Attila
vezényel: Somogyi-Tóth Dániel
A legnanói csata (La battaglia di Legnano)
Férfikar a III. felvonás | Giuriam d’Italia
vezényel: Szabó Sipos Máté

Luisa Miller
Miller áriája és cabaletta az I. felvonásból | Sacra la scelta d’un consorte; Ah fugiusto il miosospetto
– AlexandruAgache
vezényel: Selmeczi György

Stiffelio
Nyitány | Ouverture
vezényel: Hamar Zsolt

Rigoletto
Rigoletto Gilda kettőse a III. felvonásból | V’hoingannato
– Kolonits Klára, Sólyom-Nagy Sándor
vezényel: Dénes István

A trubadúr (Il trovatore)
Azucena áriája a II. felvonásból | Stride la vampa!
– Wiedemann Bernadett
vezényel: Hollerung Gábor

Traviata
Violetta áriája az I. felvonásból | Semprelibera
– Rost Andrea
vezényel: Szennai Kálmán

A szicíliai vecsernye (I vespriSiciliani)
Elena áriája az V. felvonásból | Merce, diletteamiche
– Timár Kinga
vezényel: Kesselyák Gergely

Simon Boccangera
Fiesco áriája az I. felvonásból
– Bretz Gábor
vezényel: Vashegyi György

Az álarcosbál (Un balloinmaschera)
Amelia áriája a II. felvonásból | Ma dall’aridostelodivulsa
– Lukács Gyöngyi
vezényel: Kocsár Balázs

A végzet hatalma (La forza del destino)
Leonóra áriája a II. felvonásból | Songiunta!…Madre,pietosavergine

– Barbara Frittoli

vezényel: Kesselyák Gergely

Don Carlos

Posa halála a III. felvonásból | Io morrò, ma lietoincore

– FokanovAnatolij

vezényel: Gál Tamás

Aida

Aida áriája az I. felvonásból | Ritornavincitor!

– Barbara Frittoli

vezényel: Hamar Zsolt

Otello

Desdemona Fűzfa-dala és áriája a IV. felvonásból | Piangeacantando; Ave Maria, piena di grazia

– Barbara Frittoli

vezényel: Kovács János

Falstaff

Záró fúga | Tuttonelmondo è burla

– Fodor Beatrix, Sáfár Orsolya, Gál Erika, Budai Lívia, Balczó Péter, Horváth István, Gábor Géza, Haja Zsolt, Megyesi Zoltán, AlexandruAgache

vezényel: Halász Péter