Ruth és Erica

282105_265711830198416_1912363424_n/Varga Kinga írása egy új típusú sorozatról/

A legismertebb videomegosztó oldal új tematikus csatornája, a WIGS a huszonöt év feletti hölgyközönség számára kínál öt-tízperces epizódokból álló minisorozatokat, ezek közé tartozik a Ruth és Erica is. A női sorsokon keresztül bemutatott történetek a kizárólagos internetes hozzáférés miatt a sorozatfogyasztás sajátos formáját biztosítják, egy komplexebb sorozatbefogadás-elemzéskor ez mindenképpen érdekes szempont lehet. Jellemző rájuk a kamaradráma-jelleg és neves színészek felvonultatása, ami egyben garantálja a sikert is.

A lehatárolt terek lehetőséget adnak a színészi játék, ezen belül is az arc gesztusainak kiemelésére, a néző pedig kíváncsi, hogy az általa már máshonnan ismert színész milyen teljesítményre képes egy ilyen letisztultságot igénylő helyzetben. A címek kreálásakor a készítők nem erőltették meg a fantáziájukat, hiszen ahogy az elemzett példa is mutatja, előszeretettel a központi alak(ok) nevei, főként női nevek töltik be ezt a funkciót, mint Audrey, Christine, Lauren vagy Georgia. Ez egyfelől kiválthatja rosszallásunkat a Júlia-füzetekre és társaikra másrészt a dél-amerikai szappanoperákra asszociálás miatt, de az a készítők mentségére szolgál, hogy nem árulnak zsákbamacskát.

229234_265711790198420_1490800315_nA Ruth és Erica egy egyedülálló, a negyvenes éveiben járó nő, Erica egy éven keresztül alakuló nehézségei közé kalauzol minket. A tizenhárom epizód egy-egy hónap történéseit villantja fel januártól januárig, amire a főcím során kiírt hónapnév hívja fel a figyelmet. Mivel minden hónapból csak egy-egy jelenetet látunk az öt szereplő különböző kombinációba rendezett dialógusai révén, marad egy kis hiányérzetünk. Erica (Maura Tierney, akinek hatására csábult be egyébként e sorok írója ennek a vállalkozásnak a világába, és akire leginkább a Vészhelyzet Abby-jeként emlékezhetünk) szembesülni kénytelen szülei öregedési, leépülési folyamatával (az anyát, Ruth-t Lois Smith, az apát, Harryt Philip Baker Hall alakítja), és ezért arra a drasztikus lépésre szánja el magát, hogy idősek otthonába költözteti őket tetszésük, kívánságuk ellenére. Emellett még szerelmi életének kulisszáiba is betekintést nyerünk, először a nős Cameronnal (Steven Weberrel) gyűlik meg a baja, aztán úgy tűnik Tom (a Dexter címszereplőjeként ismert Michael C. Hall) oldalán talál rá az amerikai filmekből úgy látszik még ilyen formabontó keretek között sem hiányozható boldogság.

A cím azt sugallja, hogy itt Ruthnak, vagyis az anyának is ugyanolyan hangsúlyos szerep jut, mint Ericának, vagy legalábbis az ő viszonyuk áll a bonyodalom középpontjában, holott ez egyáltalán nincs így. Egyértelműen Erica körül gubancolódnak a szálak, illetve vele összekapcsolhatóan a szülők élethelyzete együttesen kap még nagy fókuszt, nem csak az anyáé. Ezt egyébként az epizódokban való előfordulásuk száma is bizonyítja, Erica tíz, Harry nyolc, Ruth hét részben tűnik fel, tehát az apával még gyakrabban is találkozunk. A cím kérdésessége ráadásul még azzal is fokozódik, hogy az anya neve szerepel először, ami végképp érthetetlenné teszi a dolgot. Ennek megoldása az egyes nézők kompetenciája.

A családi drámákat, családi sorozatokat kedvelőknek öröme fog telni ebben a munkában, és adott esetben még a csatorna többi produkciójához is kedvet kapnak. Aki kételkedne, annak érdemes tudatosítani magában, hogy ugyanannyi idő vagy még kevesebb végig követni a tizenhárom epizódot, mint egy rendes játékfilmet, tehát egy próbát mindenképpen megér. A Maura Tierney pályafutását figyelemmel kísérők pedig ne habozzanak, számukra a sorozat mindenképpen különleges csemege!

Varga Kinga