GEL_6247

Séta a múltban

Merészebb, mint a festészet címmel április vége óta plakátkiállítás látható az Iparművészeti Múzeumban. A kiállított 102 plakát a 20-as és 40-es évek közötti budapesti mindennapokba kalauzol el bennünket merész, modern és ötletes darabjaival.

1926-0206_Bortnyik (2)A kiállítás számos művet mutat be, a túlzsúfoltságot kerülve, mégis meglepően változatos és nagyon informatív módon a legelső lépéstől kezdődően. A tárlat ismertetőjében sok érdekességet tudhatunk meg az egész “plakát-forradalom” új hangjáról. A szecesszió álomvilágát leváltó modern művészet kialakításában nagy szerepe volt a 20-as évekig bécsi emigrációban élő Kassák Lajosnak, Bortnyik Sándornak és Berényi Róbertnek, akik a kibontakozó avantgárd mozgalom vezetői voltak. Utóbbi hazai képviselői pedig Moholy-Nagy László és Molnár Farkas, a Bauhaus grafikai arculatának magyar meghonosítói. Együtt, szem előtt tartva a konstruktivizmus esztétikai elvét és a funkcionalista szemléletet alkották meg a papír alapú reklámozás új stílusát.

 És hogy milyenek is ezek a plakátok? A bevezető táblának hátat fordítva tökéletes demonstrációt kapunk erre a kérdésre: egy hatalmas élénksárga színű “plakáttömböt”, amelyen humoros képregény formájában pontokra van szedve, hogy mitől is lesz jó egy reklám. A jelszó az egyszerűség! Fontosak az egyszerű színfoltok markáns körvonalakkal, a geometrikus formák és betűk, és a marionettszerű emberarcú reklámfigurák használata. Minden azt a célt szolgálja, hogy optikailag is a reklámozott termékre terelje a potenciális vásárló figyelmét.

 A kiállításnak helyet adó három kisebb termen keresztül tematikus blokkokba vannak gyűjtve a plakátok úgy, mint „A modern otthon kényelme” vagy a „Hódít a villanykörte”, de betekintést nyerünk az állami és a szórakoztatáshoz kapcsolódó művekbe is, illetve megtudhatjuk, hogy milyen grafikai fortélyokkal próbálták egymás hirdetéseit túlszárnyalni a cigaretta gyártó cégek. Minden blokk bevezetőjeként egy rövid, érdekes és hasznos összegzést kapunk az adott témáról, mely által azonnal más szemmel nézzük a színes, absztrakt és modern darabokat.

 A változatosságot növelendő, az első harmadot követően egy vetítő-sarokhoz érünk, ahol kényelmesen le lehet ülni, körbe-körbe korabeli fekete-fehér plakátok és életképek sora, míg a vetítőn peregnek az akkori budapesti élet fényképei, és felvételei híradásokból, kiállítás megnyitókról vagy éppen vásárokról.

 1928-125_BerényAki pedig még mindig nem érzi magát a két világháború közötti fővárosban, annak segítenek a korabeli kiállított tárgyak az őket reklámozó plakátok mellett. Ha nincs ötleted, hogyan nézett ki egy 30-as évekbeli mosógép, vagy egy hangszóró, egy fejhallgató vagy egy hajszárító, esetleg egy elektromos tűzhely, itt mindent megtalálsz. A Flora szappant népszerűsítő reklámlegyezőtől a népszerű cigarettákon át, az akkori divatnak megfelelő fürdőruhákig. Ha pedig valaki arra kíváncsi, milyenek voltak az akkori újságok, a külön tematikus blokkban bemutatott plakátok mellett megtekintheti a Tündérujjak című magyar kézimunka újság, vagy Bortnyik Sándor Plakát elnevezésű folyóiratának több példányát is.

 Ráadásként pedig, hogy ne csak a termékekkel, és azok reklámozásával ismerkedhessen meg a látogató, a kiállítás több pontján is korabeli bolt- és pavilontervek rajzai láthatóak, melyek hiteles képet adnak egy-egy árusító helyiség belsejéről.

 A „Merészebb, mint a festészet” kiállítás tehát nem csupán arra törekszik, hogy bemutassa egy adott kor plakátjait, hanem, hogy bemutassa az adott kort, magát. Változatos, ötletes, a helyet tökéletesen kihasználó válogatásuk teljesen visszahúz minket a 20-as-40-es évek Budapestjébe, ahol cigarettázni sikk volt, ahol a villanykörte és az autó a modernizációt jelentették, és ahol a praktikus és kényelmes életet a kiállítások, utazások és sportesemények üdítették fel. Készen állsz egy sétára a múltban?

A kiállítás részletei itt találhatóak.

Kajdi Júlia

Címlapi fotó: Áment Gellért