Svejk.hu

Frissebb, hangosabb… és a miénk. A Radikális Szabadidő Színház és a Trambulin Színház koprodukciója napjaink Budapestjére költöztette Hašek hősének képzeletbeli unokáját az egész családjával együtt. Csák György, aki a címszerepet megformálta és a rendezésért is felelt, kiváló munkát végzett. A svejkség génjeit sikeresen örökítette át egy félelmetesen mai, élettel, drámával és éles világlátással teli, szórakoztató darabban. Kihagyhatatlan színházi élmény a Malomudvarban.

Rozsdás vaskapu, régi gyárépület udvara, ahol lehetetlen úgy helyezkedni, hogy ne vetődjön ránk a Nemzeti Színház sokat vitatott sziluettje.  A hangulat családias, és folyamatos tájékoztatással is kedveskednek az egybegyűlteknek, hogy mikor foglalhatjuk el nézőteret. Ekkor még nem is sejtettem, hogy két óra múlva határozottan el tudnám képzelni a helyszíncserét a Duna-parti épülettel, a darab és a lelkes társulat ugyanis megérdemelné a jóval nagyobb közönség figyelmét.

Csák Györgynek a vérében van a szakma, minden pillanatban „szerepben van”, ő már akkor is Svejk, amikor beterel minket a gyárépületből átalakított terembe. Rendezői képességeit dicséri, hogy az első jelenet bizonytalanságban tart minket abban, hogy egyáltalán jó helyen járunk-e és akarjuk-e a következő két órát. Ez a zene nyelvén a felütés. Nagyszerű trükk, amelyből aztán kibontakozhat a nézőben a határozott vágy: igen, ez érdekes, én kíváncsi vagyok! A tömegjeleneteket kiválóan kezelte, ügyesen kiragadott mini-dialógokból áll össze egy hiteles kép a darab hátteréről, a mai Budapestről. Magunkra és másokra ismerünk, létező, hétköznapi élethelyzeteket kapunk a svejki tükrön keresztül, amitől különösen szerethető és élvezetes az előadás. Ki kell emelnem, hogy sosincs töltelékember a színpadon, mindig mindenki karaktert hoz, még akkor is, ha csak a háttér részese. Erre a nagyobb színházak mintha mostanában nem adnának, pedig a nézői tekintet számára a felfedezés páratlan örömét ajándékozza.

.

A társulat lelkes, fiatal és tehetséges. Érződik, hogy a darabot közös ötletek hívták életre. Szerencsés a színészek közötti generációs különbség, így hitelesen meg tudták ragadni ezt mint konfliktusforrást. Svejk számára már idegen a mai világ, gyermekei számára pedig távoli az ő világa, ami fanyarul derűs, egyszerű és a maga módján végtelenül bölcs. Lényéből árad ez, hiszen a svejki értő-értetlenség az, ami mások szemét is fel kellene, hogy nyissa, de már nem figyelnek rá a családjában sem. Ez a kis-konfliktus. A nagy pedig az általános társadalmi feszültség, a fiatalok szélmalomharca a sorsrontó hatalommal, a kilátástalan jövőtlenséggel szemben.  Kidolgozott jeleneteken keresztül csiszolódik a kettő eggyé. Svejk már kifelé halad ebből a világból, halálos beteg. Gyermekei viszont egyre élőbbek. Vágyaik, problémáik, látásmódjuk fokozatosan bontakozik ki egészen a katartikus végkifejletig.

A stílusgyakorlat jellegű mulatságos jelenetek és a komoly pillanatok is kiváló lehetőséget adnak a szereplőknek, hogy mindenki megcsillanthassa a tudását. A zenei betétek, amelyeket Simon Attila hangszerelt, remekül illeszkednek, és jól fokozzák a hangulatot.

A színészek közül profi karakterformálással és nagyszerű rögtönző készséggel emelkedik ki Mezei Réka, aki többnyire Svejk nejének, Svejkának a szerepében látható. Kiválóan birkózik meg a korántsem egyszerű feladattal Király Orsolya, aki Svejkit, a feszültségekkel és aggódással teli lányt alakítja. A hálás és garantált nézői sikert jelentő, ugyanakkor roppant nehéz clown karaktert Sirkó Eszterre bízták, nem véletlenül. Bitó Katalin, Bodonyi Loránd, Bognár Anita, Fazekas Judit Írisz, Formanek Csaba, Hakstol Sára, Hollós Judit, Kálmánczhelyi Gábor, Máté Zoltán, Orosz Adél Barbara és Simon Attila mindannyian szórakoztatóan hozzák a darabban megjelenő megszámlálhatatlan karaktert. Lelkesedésüknek, ötletességüknek és játékosságuknak hála könnyű szeretni őket, és remélem, hogy lesznek közülük visszatérő nevek a jövő műsorfüzeteiben.

Svejk tehát újra köztünk van. Szükség is volt rá, mert ahol a hülyeség az úr, ott ő az egyetlen, aki rendet tehet a fejekben, ha van, aki odafigyel rá. Ezért is ajánlom, hogy minél többen tekintsék meg a darabot, szórakozzanak egy jót, gondolkozzanak el rajta, és tapasztalják meg a saját élményeiken keresztül, hogy Svejk halhatatlan.

További információk az előadásról:
http://svejkpont.blogspot.hu
http://szinmalom.blogspot.com

B. D.

Fotók: Fekete Attila

Plakát:  Geltz Gergő