A boldogság nyomában

ff3.

/Hasznosi Attila írása az Úton című filmről/

Száguldás, féktelen banzáj, új élmények. Sal Paradise éppen erre vágyott,  és akkor és ott meg is kapta, amikor a leginkább szüksége volt rá; amikor úgy érezte, kell valami friss, valami őrület, valaki őrült, aki végre kivezetné őt az álszent hétköznapok szürkeségéből.


Dean Moriarty személyében toppant be hozzá az az őrült, és mivel a hasonló hasonlót vonz, az őrület nem jött egyedül, ott volt mögötte egy egész seregnyi rajongó! Sal, kapva az alkalmon, fittyet hányt a kor társadalmi normáira, és hozzájuk csapódva ő is fejest ugrott az út végtelen tengerébe. A lecsupaszított jelen pillanatának végsőkig kifacsart extázisában nem volt baj a pénzhiány, és hogy gyakran éheztek, tisztességes vagy kevésbé tisztességes úton, de valahogy mindent megoldottak, és ők így voltak boldogok.

Jack Kerouac széles elismerésnek örvendő, mélyen önéletrajzi regényének sorai közt, Amerika-szerte rengeteg helyszín és érzelem kereszttüzében mutatja be az ötvenes években kiteljesedett beatnemzedék életét és ugyanígy tesz a belőle készült filmes adaptáció is. San Francisco, Denver, New Orleans, Mexikóváros, csupán néhány hely a sok közül, amit a szereplőkkel együtt járhatunk be; miközben korabeli, nem ritkán természetközelben átkalandozott napjaik töretlenül jóleső kontraszttal licitálják túl modern környezetünk jellegzetességeit.

ff1.

Garrett Hedlundis kiválónak bizonyult Dean Moriarty szerepére, már csak a megjelenéséből is sugárzik az a csábítóan szemtelen kiszámíthatatlanság, ami a karaktert jellemzi és ügyesen ki is használja a lehetőséget, ezzel kétségtelenül el is lopja a show-t, ő lesz a film igazi sztárja. De mellette azért a többieket sem kell félteni, Kristen Stewart, az Alkonyat-filmek hősnője, eddigi független filmes próbálkozásai után, először itt vetkőzi csak le igazán gátlásait, és Steve Buscemi, az örök mellékszereplők nagyágyúja (Kutyaszorítóban, ConAir – A fegyencjárat, Armageddon és a rendíthetetlen Nucky Thompson a Gengszterkorzóból), most egy olyan szerepben látható viszont, amivel garantáltan meglepetést okoz majd a közönségnek.

.

Ilyenkor működik legjobban a film, amikor az összenőtt cimborák egy darabon vadidegenekkel osztják meg társaságukat és vadul komoly dolgok egy adag benzedrine hatására vagy pusztán saját lázongóan tüzes abszurditásuk miatt humoros éllel vérteződnek fel. Tisztán drámai szituációkból éppúgy nincs hiány, hiszen ez az életvitel, önmaguk és az élet értelmének keresése, a társadalommal való ellenszegülés egy ponton túl akaratukon kívül is bonyodalmakhoz, szeretteik felelőtlen megbántásához, mi több, a teljes elidegenülés ingoványáig vezet.
ff2
Az eredeti tekercs ismeretében bizton állíthatom, Walter Salles rendezőnek, és forgatókönyvíró társának, Jose Riverának, nem lehetett könnyű dolga egy ilyen összetett anyagot átdolgozni, még úgy sem, ha már elegendő tapasztalatot szereztek a szintén egy utazás köré épülő, szakmailag is elismert Che Guevara: A motoros naplója révén, mégis, egy fontos szempontból legjobb tapasztalataik ellenére is maga alá temette őket Kerouac világa. Ez annyit tesz, hogy a cselekmény szükségszerű tömörítésének következtében bizonyos részek kimaradtak, míg mások megrövidültek, és azáltal, hogy a változtatások tudatában is túlzottan hűen követték a regény szerkezetét, a hű követés erényéből rugalmatlan kötődés lett, így a kihagyott és megváltoztatott részek érezhető űrt hagynak maguk után, és helyenként cselekvések végleteinek csupasz váltakozásává lesz az eredeti gondolat- és érzelemvilág, ez pedig erősen visszafogja a történetet.

De amennyire a kialakult helyzet engedi, azért elég féktelen, vadító, és humoros tud lenni, hogy egy-egy pillanatra elfeledtesse hibáit, és a háttérből sejtelmesen megpendüljön: fiatal szereplőik dilemmái, noha évtizedek választanak el minket, talán nem is állnak olyan messze tőlünk, mint ahogy azt elsőre gondolnánk.

Hasznosi Attila

A film forgalmazója a PARLUX Entertainment