Varázsselyem

Kovács Krisztina selyemfestő művészetében a festészet, a fantáziadús és színes témaválasztás, a sokféle felhasználhatóság és a kreatív megvalósítás találkozik a hozzáértéssel. A művésznőt elvarázsolta a festett selymek intenzív színe, különleges fénye, így az eredetileg hobbiként űzött tevékenységből hamarosan kiállítások lettek. Az elmúlt pár évben szüksége volt a feltöltődésre, azonban nemrég újból alkotni kezdett, így találkozhattunk vele a káptalantóti piacon. Az alábbiakban a vele készített interjúban olvashatnak művészetéről, alkotásairól és a selyemfestésről.

Miért kezdett selyemfestéssel foglalkozni? Miért pont ezt a művészeti formát választotta?

Kiskoromtól kezdve szerettem a kreatív dolgokat, szerettem rajzolni is. A selyemfestés azért tetszett meg, mert nagyszerűen lehetett árnyalni a színeket a selymen, gyönyörű fénye, lágy esése van az anyagnak, és mert a selyem az anyagok királynője.

Viszont ha egy képet rajzoltam, azt esetleg csak a falon nézhettem, a selyemnél pedig rengeteg lehetőség adódott. Lehet hordani, nagyszerű lakástextil ha kispárna, egy asztal dísze lehet ha terítő, hangulatos egy lámpára ejtve, ablakképként, mandalaként funkcionálhat, lehet ruhákat, nyakkendőket készíteni belőle, szóval számtalan lehetőség adódott, ami inspirált.

Honnan merít ihletet a munkáihoz?

Általában az ad ihletet, ha látom, hogy tetszik az embereknek az, amit festek. Egy-egy vásár alkalmával közvetlen visszajelzést kapok, ami nagyon inspiráló. Ha látom az örömöt az arcokon, amikor vásárlás után a selymet az arcukhoz simítva mosolyognak. Vagy akik visszatérnek, mert örömet szereztek a selymeimmel másnak és ezt lelkesen mesélik. Vagy „elvarázsolódnak” ha magukra veszik.

Ezért lett „Varázsselyem” a honlapom neve is, mert egyszer egy kislány, amikor egész napos sóvárgás után végre megkapta a szüleitől, ugrált örömében, beleburkolózott a rózsaszín selyembe és úgy járkált a várfalak között mint egy várúrnő. Teljesen elvarázsolódott. Azóta „Várúrnőknek való” selyemsál ennek a sorozatnak a neve.

Vagy az is inspirált, amikor egy híres természetgyógyásszal készített interjú közben a tv-ben láttam, hogy a háttérben a falon az én selyemképem díszeleg. Vagy amikor díjat kaptam egy kiállításomért.

Ezek mind-mind nagyon jó élmények ahhoz, hogy kedvem legyen újra és újra festeni.

A honlapján is megemlíti, hogy munkáit saját gyermekeinek tekinti. Mennyiben fejezik ki az Ön stílusát, lelkivilágát ezek a művek?

Teljesen a belső világomat tükrözik a selymeim, ha esetleg csak a színekkel játszom is, vagy ha valamilyen témát festek meg. Mivel közel áll hozzám az ezotéria, a buddhizmus és a magyaros dolgok, ezek a témák is visszaköszönnek az én felfogásom szerint. Vannak saját kitalált mintáim, amiket a fantázia szült, mint például a „Csodacsiga” – amit már láttam lemásolva is – egy ékszerkészítőt is inspirált munkája közben.

De nagyon szeretek meséket, színes halakat, lepkéket, macskákat, madarakat is festeni. Szóval van mindenféle! 15 éve közkedvelt mintám „Az égig érő paszuly” című festményem, ami már rengeteg sikert aratott itthon is és külföldön is, és amit az ismert mese inspirált.

Kik azok, akiknek a munkáit ajánlja?

Azoknak ajánlom a selymeimet, akiknek tetszik, és akik szeretik a természetes anyagokat, egyedi dolgokat. Mandaláim alapanyagát nem lehet kreatív boltokban megkapni, ez ezért egyedi, és mivel nagyon színesek, a gyerekek körében is nagyon népszerűek. Mivel két egyformát nem lehet selyemre festeni, legfeljebb csak témájukban hasonlóak, az utcán nem fog szembejönni ugyanaz, az biztos.

Sok természetgyógyász is kapott vagy vásárolt már műveimből az ezoterikus témák miatt, ezért nekik is ajánlom.

Tulajdonképpen a téma és a színvilág, ami miatt választják selymeimet. 16 éves tapasztalatom van, ami azt mutatja, hogy a selyem megtartja a szépségét, ezért örök darab lehet. Ehhez viszont az is hozzátartozik, hogy megadom a selyemnek azt, ami jár neki. Nem a hobbitechnikát alkalmazom, mint azt sokan Magyarországon. Minden selyemsálat, kendőt, kispárnát egy gőzölő berendezésben fixálok órákon keresztül, hogy megőrizze legszebb tulajdonságait, és ehhez a festékeket is külföldről kell beszereznem.

Véleménye szerint hogyan ítélik meg a selyemfestők munkáját nálunk? Mekkora az igény az ilyen típusú művészeti alkotásokra?

Úgy gondolom, hogy egyre nagyobb az igény a természetes anyagok iránt és az emberek manapság egyre jobban szeretnek a készítőtől vásárolni. Csak érdekességként említem meg azt, hogy a selyem megvéd a bőrbetegségektől, a káros sugárzásoktól és a villámcsapástól. Mivel sokan a hobbitechnikát alkalmazzák iskoláknak való festékekkel, a tapasztalatlan vásárlók elcsábulhatnak a szép színek láttán, de nem veszik észre, hogy nincs a vásárolt selymüknek sem fénye, sem lágy esése. És mivel régen én is kipróbáltam ezt a technikát, volt, hogy megtöredezett a selyem az évek elmúlásával.

Persze a gazdasági válság sok embert elért és nem engedhetik meg maguknak, hogy megvegyék ezt az olcsónak épp nem mondható kelmét. Viszont mostanság újra nagy divat a selyemsál mint kiegészítő, úgy gondolom, ez talán lendít a dolgokon. Azt veszem észre, hogy nagy divatcégek is beleillesztik kollekciójukba.

Vannak esetleg külföldi tapasztalatai ezzel kapcsolatban? Kint mennyiben ítélik meg másként ezt a művészeti formát?

Szlovákiába kaptam meghívást már nem először az ottani magyaroktól, ahol szintén nagy sikerem volt, de a szlovákok körében is. Szerették a mintáimat, a színes selymeket. Viszont egy londoni meghívás is talonban van még, mert úgy tűnik, hogy ott is egyre nagyobb divatja van a kézműves dolgoknak, és ismerőseim elmondása szerint selyemfestőkkel még nem találkoztak ilyen fesztiválokon. Tudom, hogy külföldön a selyemfestők dupla áron adják termékeiket, mint itthon, ott talán nagyobb a fizetőképes kereslet erre. Ezt abból is észreveszem, hogy van, hogy több a külföldi vásárlóm, mint a magyar, és így talán könnyebben hozzájutnak.

Honlapján említi, hogy a csakrák festését külön tanulta. Mit is jelent ez valójában és hogyan kapcsolódik a selyemfestéshez?

Hummel Rozáliától tanultam a csakrák festését, aki Indiában tanít egy jógaegyetemen magyar létére. A csakrák festésére külön szertartás van Indiában. Először a kreatív energiákra kell ráhangolódni, erre egy külön mantra szolgál egy szertartással. Utána következik a csakrák festése alulról kezdve, a gyökércsakrától felfelé haladva. Mindegyik csakrának külön szanszkrit jele van, és ahhoz tartozik egy mantra. Egy csakra festésénél csak a hozzá illő mantrát lehet recitálni, kántálni. Érdekes volt, amikor tanultuk, nem beszélgethettünk egymással, csak a mormolás hallatszott a csakrák festésénél. Ilyenkor egyfajta meditatív állapot jön létre.

Aztán ezt ki akartam próbálni selymen is. Egyik ilyen sorozatomat bezsűrizték egy kiállításra Veszprémben évekkel ezelőtt. Később a fantáziám útnak eredt és más módon is megfestettem a csakrákat az adott színeket és mantrákat alkalmazva.

Jelenleg min dolgozik, mik a tervei a közeljövőre nézve?

 Meghívást kaptam a Gizella Napokra Veszprémben, illetve ismét Szlovákiába májusban, úgyhogy bővítem a kollekciót, hogy minél több emberrel megismertessem és megszerettessem a festett selymeimet. Mostanában újra a trópusi halak színvilága ejtett rabul, de lesznek új mintáim is Régebben festettem ruhákat is, lehet, hogy ahhoz is visszacsábulok, rengeteg a lehetőség. Én is „varázsolódok” festés közben, ezért remélem, szeretném, hogy a vásárlóimnak is hasonló örömöt okozzanak a selymeimmel.

Mindum Luca