A bábszínház nem (csak) gyerekjáték

Bábszínház. Ha az ember ezt hallja, óhatatlanul eszébe jut egy távoli, ködös gyerekkori emlék, egy paraván és a mögötte megbújó bábszínész, aki Vitéz Lászlóként egy serpenyővel fenyegeti magát az ördögöt. Azonban ha ezt a szót valaki Győrben hallja, a helyzet teljesen más. A megelevenedő kép egy kakas, nem is akármilyen, egy vaskakas. A kép különlegessége az, hogy nem gyerekkorunkból kell előásnunk, a felnőttek számára is épp olyan éles és friss, mint a kicsiknek.

A győri Vaskakas Bábszínház a város egyik legkiemelkedőbb kulturális alappillére. 1991-ben nyitotta meg kapuit a közönség előtt és azóta is rengeteg színes programmal várja az érdeklődőket. A huszadik születésnapját ünneplő bábszínház változatos műsorai mellett az ötödik Győrkőcfesztivál megrendezésére is sort kerít 2012 nyarán. A fesztivál lehetőséget nyújt helyi és ország szinten is a gyerekeknek, hogy pár napra egy varázslatos világba csöppenjenek, a belváros utcái színpompás helyszínekké változnak, ahol számos kellemes élményre tehetnek szert.

A fiatalok és a felnőttek sem szorulnak háttérbe, a Vaskakas rájuk is gondol. 1996 óta folyamatosan szerepel a műsorban felnőtt előadás, ekkor mutatták be ugyanis először a Sramó Gábor által rendezett A három testőr című darabot, amit a remek báb-és élőjáték tett sikeressé.

A 2000-es évtől minden évadban, vagy legalább minden második évadban megjelent egy az érettebb korosztálynak szóló darab. A sikert a magas nézettség, a számos pozitív kritika, a sok díj, és a különböző felkérések és meghívások is bizonyítják.

Bár Győrben lassan, de biztosan alakult ki ennek a műfajnak a hagyománya, máshol a felnőtt bábszínház mégsem kap elég nyilvánosságot, nincs jelen a köztudatban úgy, mint a gyerekeknek szóló forma. „A közönség számára meglepő volt a felismerés, hogy a bábszínház nem csak gyerekeknek szól” – ismeri el Csobod Eszter a Vaskakas Bábszínház művészeti titkára. Elmondása szerint nehéz volt legyőzni azokat a sztereotípiákat miszerint a színháznak ennek a változatának fő motívuma egy paraván és a mögötte megjelenő bábok. Pedig ennél sokkal többről van szó, rengeteg eszköz, bábszínházi forma áll rendelkezésre egy darab megformálásakor, ilyen például a tárgyanimáció. Ezt alkalmazzák a már korábban említett Vízkereszt vagy amit akartok című, illetve a Metamorfózis című darabban is. Előbbinél poharak, utóbbinál kendők kapnak központi szerepet. A Pelsőczy Réka által rendezett nagy sikerű A pecsenyehattyú és más mesék című előadás is tárgyanimációt alkalmaz. „Amit a színész fizikailag nem tud megvalósítani, azt egy báb, tárgy vagy animáció képes megmutatni” –teszi hozzá Eszter.

A legnépszerűbb felnőtt előadást, a Kádár Kata Revüt 2007 óta folyamatosan játsszák, töretlen sikerrel. Tengely Gábor zenés-táncos-bábus revüjét külföldi vendégszereplésre hívták Aradra, valamint részt vett a Pécsi Nemzetközi Felnőttbábfesztiválon is. Nagy elismerés, hogy a Pécsi Országos Színházi Találkozóra is meghívták a darabot.

A Vaskakas Bábszínház a jövőben is gondoskodik a felnőttek szórakozásáról, a közönséget a K. V. Társulat Gardénia című vendégelőadása és a Perplex felolvasószínház is várja. Emellett már a jövő évadra vonatkozóan is körvonalazódnak a tervek.

Csobod Eszter elmondása szerint nem könnyű a felnőtteket becsalogatni a bábszínházba, de Győrben már kialakult egy réteg, ami a közönség szilárd alapjait adja, és országos szinten is egyre nagyobb az érdeklődés. A teltházas előadás nem egyedi eset, ez is azt bizonyítja, hogy érdemes minden évadban előrukkolni színvonalas felnőtt programokkal. Mivel a társulat hisz abban, hogy a minőség az, ami igazán számít, és a darabok létrehozásakor is ezt az elvet követik, a Vaskakas Bábszínház népszerű és sikerekben gazdag szülinapot ünnepelhet idén.

Mákos Rebeka